Rent idrettslag

logov Rent IL.png

Sammen for en ren idrett: Bli med!

Hordaland idrettskrets er registrert som Ren idrettskrets, og ønsker at alle idrettslag i Hordaland skal registrere seg som Rent idrettslag.  Rent idrettslag er en enkel måte å sette fokus på idrettens verdier og antidoping. Registreringen er lett å gjennomføre på www.rentidrettslag.no

Rent idrettslag kan gjennomføres på egenhånd eller Antidoping Norge kan stille med en veileder som bistår i prosessen

Anne-Kristine Aas - telefon 55 59 58 05 - mobil 419 00 995
anne-kristine.aas@idrettsforbundet.no

Rent idrettslag

• Klubbens ledelse tenker gjennom hvordan doping skal forebygges og forhindres i idrettslaget og lager en antidoping-policy
    • Utøvere gjennomfører Ren utøver www.renutover.no , e-læring med grunnleggende fakta om antidoping.
    • Et Rent idrettslag synliggjør sine holdninger mot doping gjennom bruk av R-symbolet. Brukes for eksempel på drakter, treningsklær, bagger, trykt i programblad, på nettsider, med mer.
    • Rent idrettslag får tildelt et antidopingsertifikat til oppheng i klubbens lokaler.

Hvorfor Rent idrettslag?
    Enkelte tror kanskje at det ikke er behov for å drive holdningsarbeid mot doping i Norge fordi dopingmotstanden er så solid og rotfestet. Dessverre er doping en utfordring i ungdoms- og treningsmiljøer i Norge, ikke bare i internasjonal toppidrett. Skal idretten opprettholde sin rene verdiprofil for fremtiden, er det viktig at idrettslaget er en tydelig formidler for en Ren idrett. Kunnskap bidrar til holdninger. En av de viktigste begrunnelsene for antidopingarbeid er de mange og alvorlige helsekonsekvensene som følger med dopingbruk. Det er en reell mulighet for at ungdommer også i idretten kan bli tilbudt dopingmidler. Selgere nedtoner farer og fremhever de ønskede virkninger for dopingbruk. Kunnskap og holdninger vil være en betydelig motvekt til brukermiljøets rekrutteringsknep og setter unge i stand til å ta gode valg.