Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Hvordan kan idretten bidra til språk- og arbeidstrening?

Alyaa og Elise Barsnes.jpg

De siste fem månedene har Hordaland idrettskrets sammen med NFF Hordaland og NHF Region Vest hatt en elev fra Nygård skole på språkpraksis hos oss.

 

Nygård skole er en skole for voksenopplæring og introduksjonsprogram, nærmere bestemt norskopplæring og samfunnsforståelse. To dager i uken har vi med oss Alyaa, som følger oss tett både på kontoret, i møter og andre aktiviteter.

Hvordan fungerer språkpraksis?

Hovedmålet for språkpraksisen er å videreutvikle det norske språket hos kandidatene, med andre ord norsktrening i praksis og ikke kun på skolebenken. Ikke minst får man et møte med det norske arbeidslivet i ulike former.

Vi har inngått en avtale med Nygård skole om å ha Alyaa hos oss to dager i uken. Hun er primært med Elise Barsnes - klubbutvikler inkludering, men følger også flere av de andre ansatte på Idrettens hus for ulike oppgaver og prosjekter. Vi som tilbyr språkpraksisplassen forplikter oss til å minimum ha en person som har hovedansvaret for kandidaten og å ha en plan for hvilke oppgaver kandidaten kan gjøre og hva han/hun får være med på.

Hvem kan vi samarbeide med?

Det vil variere fra kommune til kommune hvilke språkpraksistilbud som praktiseres. I Bergen er det flere ulike former. Hos Nygård skole har de en form for språkpraksis, men Bergen kommune har også andre lignende praksistilbud. Inkludering av utsatte unge gjennom deltidsjobbprosjekt og språkpraksis ved Utekontakten er en av dem.

Hvorfor bør ditt idrettslag tilby språkpraksis?

For det første vil dere være med og hjelpe voksne og unge voksne med arbeidserfaring, språklære, idrettsforståelse og kjennskap til nærmiljøet. Dere vil kunne hjelpe personer til å bygge opp arbeidserfaring og viktige referansen å ta med i CV, som kan være avgjørende for mange, spesielt med innvandrerbakgrunn. Dere vil bidra til inkludering i deres nærmiljø og ikke minst vil dere selv få ekstra hjelp i idrettshverdagen.

Vi er heldige og skal fortsatt ha med oss Alyaa. Undertegnede har hovedansvaret og kan absolutt anbefale dette til flere. Det er en berikelse å kunne lære mer om andre kulturer og vi blir mer bevisst på det norske språket, pedagogiske tilnærminger og arbeidsform, som igjen har løftet våre arbeidsoppgaver. Vi har selvsagt noen utfordringer med språket iblant, men vi ser stor utvikling på kort tid.

Skulle deres idrettslag ha noe spørsmål om språkpraksis eller lignende er det bare å ta kontakt.

Klubbutvikler inkludering – elise.barsnes@fotball.no / elise.barsnes@handball.no

Alyaa sine erfaringer – hennes egne ord og tanker om språkpraksisen

Jeg jobbet først med Elise og Maria sommeren 2018, med sommeraktiviteter, det var veldig gøy. Så fikk jeg om høsten språkpraksisplass, hvor jeg har forskjellige oppgaver på Idrettens hus. Her lærer jeg mye om språket og idrett, og jeg har en egen bok for å skrive ned alle nye ord og alt jeg lærer. For eksempel er jeg med mine kolleger på møter eller jeg er med å trener barn i ulike idretter på skoler. Selv har jeg erfaring fra volleyball, men er glad i all idrett.

Det er veldig gøy å være på Idrettens hus med hyggelig og snille kolleger. De hjelper meg og viser vei til meg. Jeg arbeider mest med Elise, Maria, Katrine og Ellinor, og er veldig glad i praksisplassen min.