Helge Johnsen tildelt NIFs hederstegn

Helge.jpg
Vibecke Sørensen, 1. visepresident i Norges idrettsforbund stod for overrekkelsen.

På det ekstraordinære idrettskretstinget til Hordaland idrettskrets lørdag 9. november ble Helge Johnsen tildelt NIFs hederstegn.

Denne hedersbevisningen blir tildelt personer med særskilt stor innsats for idretten. NIFs Hederstegn med diplom tildeles enkeltpersoner som har gjørt et meget fortjenstfullt arbeid på flere plan i norsk idrett, over en persiode på til sammen mer enn 10 år.

Helge Johnsen har hatt tillitsverv på ulike nivå i norsk idrett i over 30 år sammenhengende. Som så mange andre startet han sin reise som tillitsvalgt i sitt lokale idrettslag. Ask Fotball fikk først nytte av hans engasjement og lederegenskaper innen idretten. I 1996 ble han leder av Idrettsrådet i Askøy. I hans periode som leder ble Askøy Forum vedtatt og åpnet i 2004. Helge brukte i denne perioden mye tid på å bygge opp gode relasjoner til politikere i kommunen – ikke minst var den uformelle praten viktig for ham for å bygge tillit. Helge har alltid vektlagt viktigheten av fellesskapet, å finne gode løsninger og at idretten må stå samlet og se fremover.

Helge ble valgt inn i styret i Hordaland idrettskrets i 2003, og har innehatt styreverv i kretsen siden dette året – dvs. 16 år sammenhengende i styret. 6 år som nestleder ble etterfulgt av 5 år som leder av landets største idrettskrets målt i antall idrettslag.