Idretten som inkluderingsarena

Håndball_flerkulturelle_fotograf Tove Lise Mossestad.jpg
foto: Tove Lise Mossestad

Idretten arbeider aktivt for å øke deltakelse fra barn, unge og voksne med minoritetsbakgrunn i organisert idrettsaktivitet.

Resultatene av arbeidet er gode og vi ser at stadig flere barn og unge med flerkulturell bakgrunn nå deltar i idrettsaktivitet i nærmiljøet. Barn, ungdom og voksne som bor i mottak er også en prioritert målgruppe i inkluderingsarbeidet.

Idrettskretsen oppfordrer idrettslagene til å jobbe for å inkludere beboere i mottak i idrettsaktivitet. Det primære målet bør være å inkludere barn, ungdom og voksne i organisert aktivitet i klubben. Vi oppfordrer også klubber til å samarbeide med mottakene for å legge til rette for ulike former for lavterskel idrettsaktivitet for beboerne.

Idrettskretsen kan hjelpe med å videreformidle erfaringer fra andre idrettslag som har samarbeidet med mottak over tid. Vi kan også informere om mulige økonomiske støtteordninger. Ta gjerne kontakt med klubbutvikler inkludering Elise Barsnes dersom ditt idrettslag har behov for mer informasjon om dette arbeidet.

Elise Barsnes - mobil 48 14 87 86

INFORMASJONSBROSJYRE
Inkludering i idretten

Se også idrettsforbundets samleside for inkludering i idrettslag, hvor du kan laste ned brosjyrer på flere forskjellige språk, rapporter, begreper, mm.

Hordaland idrettskrets, NFF Hordaland og NHF Region Vest tilbyr gratis ferieaktiviteter for barn og ungdom (8-13 år) ulike steder i Hordaland i løpet av sommerferien, hvor fokuset er å tilby idrettsglede for alle og gode ferieminner.

Hordaland sports associations, NFF Hordaland and NHF Region West will this summer offer free holiday activities for children and youth (8-13 years old) in various places in Hordaland. Where the focus is sports fun for all and good holiday memories. The following information will be in Norwegian, if you have any questions, please contact us; elise.barsnes@fotball.no or martin.uthaug@idrettsforbundet.no

Påmelding: https://www.netigate.se/ra/s.aspx?s=760542X184078758X24993

• Har du ikke mulighet å melde deg/dine barn på nett, ta kontakt med elise.barsnes@fotball.no eller ring Elise på tlf. 48 14 87 86 (mellom kl. 10.00-17.00 på hverdager).

Påmeldingen er bindene og du er selv pliktet til å melde avbud minimum 2 dager i forkant om du ikke kan stille. Evt. kan du sende en melding til oss arrangører om du blir syk samme dag.

Viktig informasjon:

• Alle ferieaktivitetene vil være lokalisert på idrettsanlegg, hvor vi har tilgang til ute- og inne arealer for idrettsaktiviteter, garderober og kjøkken.
    • Instruktørene vi bruker er våre feltarbeidere, trenere fra idrettslag og personer fra våre samarbeidsorganisasjoner.
    • Vi holder oss til oppgitte områder på idrettsanleggene, det er viktig at deltakerne følger dette.
    • Deltakerne skal kle seg etter værforholdene og gjerne ha med ekstraskift hvis det er meldt regn.
    • På alle ferieaktivitetene serverer vi lunsj, dette er smørelunsj med pålegg som passer alle. Vi oppfordrer alle deltakerne til å ta med egen drikkeflaske!

Når har vi aktiviteter/When:

Det kan komme flere uker og/eller enkelte dager, de vil bli lagt ut fortløpende.

Uke 29 – Bergen 15-19. juli – Haukelandshallen og Idrettens hus

Uke 30 – Stord 22-26. juli – Langeland og Vikahaugane

Uke 31 – Bergen 29. juli-2. august – Ytre Arna

Uke 32 – Bergen 5-9. august – Ny-Krohnborg aktivitetssenter

Detaljert program for ferieuken blir sendt ut til alle påmeldte innen 3 dager før du/barnet ditt skal delta.

Vi har samlet en liten oversikt over hvordan inkludering kan gjøres i ditt idrettslag. Dette er ingen fasit, men en starthjelp til hvordan inkluderingsarbeidet kan komme i gang hos dere.

• Mottak eller bosatt i idrettslagets nærområde? Hvert idrettslag bør ha en liten oversikt over hvor nærmeste mottak er, og/eller hvor mange tilflyttere med flerkulturell bakgrunn som er bosatt i nærområdet. Dette kan kommunene, flyktningetjenesten, UDI og oss her på Idrettskretsen hjelpe dere med.
    • Hvem er bosatt? Barn, ungdom og voksne, enslige eller med familie? Hva kan idrettslag tilby de ulike aldersgruppene, har dere noe for alle, evt. hvordan kan det tilpasses?
    • Hvordan rekruttere utøvere og har dere en plan for å ta imot dem? Det er viktig at idrettslaget har en plan for hvordan nye utøvere skal organiseres inn i eksisterende lag, ikke minst hvordan idrettslaget skal rekruttere dem? Bruk skolen i nærområdet aktivt, skap gode relasjoner og kanskje dere får informere om idrettslaget på neste foreldremøte. Bruk eksisterende medlemmer til å informere om idrettslaget i nærområdet. Kontakt kommunen og flyktningetjenesten, vis dem informasjon om hvem de skal kontakte hos dere. Heng opp informasjon på mottaket i nærområdet, og få en kontaktperson på mottaket som kan formidle informasjon. Husk å ha alt av informasjon på engelsk og evt. andre språk om mulig. Her tilbyr Idrettskretsen ulike informasjonsbrosjyrer på flere språk.
    • Har idrettslaget en egen inkluderingsansvarlig eller flere personer som kan påta seg ansvaret med å være kontaktperson for nye utøvere, foreldre, mottak, kommunetjenesten og trenerne i klubben? Denne eller de personene kan være voksne eller ungdommer som er inkluderingskontakter for idrettslaget, og som hjelper nye utøvere med å føle seg til rette og velkomne.
    • Hvilken treningshverdag møter den nye utøvere? Nye medlemmer bør få komme raskt til rette i et ordinært idrettstilbud i klubben. Så kan det være flott om idrettslaget også kan ha et tilbud med en introduksjonstreninger som er for alle nye utøvere i klubben, uavhengig av alder og bakgrunn, hvor det både kan gis informasjon om idrettslaget og innføring i idrettsaktiviteten. Dette kan skape et godt og trygt møte med idrettslaget.
    • Hva har idrettslaget av utstyr som kan gis ut og lånes bort? For eksempel kan dere ha innsamling fra eksisterende medlemmer der brukt/ubrukt utstyr kan gis vekk og lånes bort, i noen tilfeller får man kanskje også rimelig/gratis utstyr fra den lokale sportshandelen.
    • Kan dere arranger åpne idrettsdager, idrettscafé eller turneringer? Hva med å tilby både organisert og uorganisert aktivitetstilbud for nærområdet:
      1. En Fargerik Idrettsturnering der idrettslaget kan samarbeide med skolen i nærområdet for å arrangere en turnering der idrettsglede, respekt og deltakelse for alle står i fokus. Aktivitetsdager og arrangementer skaper også gode relasjoner til lokalmiljøet.
      2. En idrettscafé, en eller flere ganger i måneden, der barna kan drive med aktivitet og foreldrene møtes over en kopp kaffe og noe å spise i.
    • Økonomiske utfordringer for idrettslaget. Alle idrettslag som arbeider med inkludering kan søke tilskudd hos ulike ordninger fra fylkeskommune, kommune, UDI, særidrettsforbudene, Idrettsrådet i kommunen og hos private tilskudd/stiftelser. Noen søknader har frister, andre er løpende. Det er viktig å huske på at nye medlemmer krever innmelding i idrettslaget (klubblisens), registrering i særforbundet, overgangsregistreringer og ikke minst idrettsutstyr. Dette vil føre til økonomiske utfordringer, derfor bør idrettslaget ha en innarbeidet løsning på hvordan de skal møte slike situasjonene så alle kan få et idrettstilbud, uavhengig av dens/deres økonomiske situasjon. Finner dere ikke frem blant alle tilskuddsordningene, eller ønsker dere hjelp med søknadsprosessen er det bare til å kontakte Inkluderingsansvarlig for flerkulturelle i Hordaland idrettskrets.

Inkluderingsansvarlig for flerkulturelle i Hordaland idrettskrets:

elise.barsnes@fotball.no - mobil 481 48 786

foto: Tove Lise Mossestad

Hva kan vi hjelpe beboere i mottakssenter med:

• Arbeide for å skape et godt kontaktnettverk mellom mottaket og idretten i nærområdet
    • Være et kontaktpunkt for mottakene ut mot idrettslagene
    • Formidle ønsket kontaktinformasjon
    • Bidra til at aktivitetsdager og arrangementer arrangeres for eller i samarbeid med beboer på mottak. Aktivitetsdager kan også deles inn for kvinner og menn om dette er ønskelig.
    • Holde temakvelder for beboere på mottak som omhandler idrettsinformasjon og hva et idrettslag i Norge er - Inkluderingsidrettskveld
    • Bidra til at beboere i mottak skal kunne få tilgang til å delta på idrettsaktiviteter på lik linje med andre i Norge
    • Bidra med aktivitetsmidler og utstyr til enkelttiltak eller personer som bor på mottak
    • Tilrettelagte aktivitetstimer for jente- og kvinnegrupper
    • Transportstøtte i enkelte tilfeller hvor dette trengs (for eksempel. Busskort)
    • Idrettens verdigrunnlag i Norge
    • Hva er idrettsaktivitet i Norge og hvilke tilbud er i Hordaland
    • Hva kan du forvente av et idrettslag/klubb og hva forventer idrettslaget/klubben av deg
    • Hvordan bli inkludert i mottakets nærmiljø
    • Hva er kontingent, treningsavgift og overganger
    • Økonomiske støtteordninger
    • Forsikring og deltakelse
    • Deltakelse i klubben utenom fysisk aktivitet (frivillige verv, hva er det)
    • Vi ønsker gjerne å avslutte en slik samling med noe idrettsaktivitet.

En inkluderingsidrettskveld for mottak i Hordaland:

Vi ønsker å tilby dere å bestille en informasjons- og inkluderingspakke for deres mottak, et gratis tilbud fra Hordaland idrettskrets for å kunne skape forståelse for norsk idrett og hvilke tilbud som eksiterer i Hordaland og nær deres mottak. Dette bestilles hos Elise Barsnes, mobil 48148786  og kan også være på dagtid.

elise.barsnes@handball.no

En aktivitetstime for barn, ungdommer eller voksne er et lavterskel idrettsaktivitets-tilbud.

Gjennom vårt arbeid med inkludering i idretten har vi flere ganger fått spørsmål om å hjelpe ulike grupper og innføringsklasser med tilrettelegging av en ny idrettsaktivitet, spesielt for jenter. Vi startet derfor med begrepet aktivitetstimer, hvor vi stiller med instruktører til den ønskede idrettsaktiviteten og hjelper med organisering, planlegging og gjennomføring. Dette er et gratis tilbud til alle våre samarbeidspartnere i både idretten, skolen, helsestasjoner og frivillige organisasjoner.

Idretten er en viktig inkluderingsarena spesielt for flerkulturelle. Idretten er med å gi kjennskap til nærområdet man bor i, språklære, vennskap, norske normer og sunne idrettsverdier, og ikke minst fysisk aktivitet og en meningsfull fritid. Vi håper å kunne fortsette med å bidra til dette gjennom våre aktivitetstimer.

Hvordan bestiller en aktivitetstime og for hvem?

Alle aktivitetstimer bestilles hos Klubbutvikler inkludering, kontaktinformasjon er nederst i teksten. Bestillingen av aktivitetstimene er til både barn, ungdommer og voksne. Det kan være spesifikke jentegrupper, guttegrupper, kvinnegrupper, ungdomsgrupper fra mottak, enslige mindreårige, osv. eller det kan være i samarbeid med et idrettslag som ønsker å starte opp med lavterskeltiltak og nye idretter i sitt idrettslag og trenger hjelp i oppstarten av denne idrettsaktiviteten.

Dette stiller vi med:

• Instruktører fra idrettslagene i nærheten og/eller feltarbeidere. Vi stiller med kvinnelige instruktører hvis gruppen ønsker det.
    • Hvis ikke gruppen vi hjelper har tilgang til hall eller idrettsfasiliteter ute, er vi med å booke/leie det nærmeste alternativet.
    • Vi står for selve organiseringen og tilrettelegger for gjennomføringen etter gruppens ønsker.
    • Vi kan stille med frukt til enkelte av aktivitetstimene som har en varighet på over enn 1 time.

Hva har vi gjennomført før og for hvem?

En god del idretter går igjen i aktivitetstimene og det er håndball, fotball, kampsport, volleyball, innebandy og basketball. Vi kan fint hjelpe til med andre idretter og kommer dette året til å ha mer fokus på svømming og sykling (lære å sykler).

Aktivitetstimer vi har gjennomført de siste årene har vært for jentegrupper tilknyttet skoler i Årstad bydel, gutter og jenter i SFO tilknyttet Ny-Krohnborg skole, gutter og jenter i Stord og Arna mottak, og for enkelte innføringsklasser.

Nyttig lenke: Aktivitetstimer for jentegrupper

Ta kontakt hvis dere ønsker hjelp med aktivitetstimer:
    Klubbutvikler Inkludering
    Elise Barsnes

Målgruppe: Inkludering flerkulturelle

Hovedmålgruppe

• Gutter og jenter med flerkulturell bakgrunn i alderen 10-16 år
    • Unge voksne i alderen 17-25år (spesielt tilknyttet introduksjonsklasser).
    • Familiene til hovedmålgruppen. Spesielt da foreldre, både for å få dem ut i idrettsaktivitet og for å få dem til å delta i idrettslagenes frivillige arbeid og verv.
    • Alle barn og ungdommer som ønsker å delta på de av våre aktivitetstiltak som er åpne for alle, nettopp for å sikre god inkludering og integrering.

Sekundærmålgruppen

è Merk at vi har et ekstra fokus på jenter og kvinner i både hovedmålgruppen og sekundærmålgruppen.

Våre mål for inkluderingsarbeidet 2018

Vi skal bidra til å styrke inkludering av barn, ungdommer og voksne med flerkulturell bakgrunn gjennom deltakelse i ordinær idrettsaktivitet i sitt nærmiljø, sammen med idrettslagene i Hordaland.

Vi arbeider ut fra disse delmålene i vårt inkluderingsarbeid:

• Øke deltakelse av lavterskelidrettsaktivitet for barn, ungdommer og voksne. (Lavterskelaktivitet er et «ordinært» tilbud hos idrettslaget, i form av formelle og uformelle aktivitetstilbud. Det vil si idrettsaktivitet som er organisert i idrettslaget, med mulighet for flere ulike idrettsaktiviteter, ulike treningsdager og ikke konkurransepreget).
    • Styrke deltakelse fra og hindre frafall av jenter med flerkulturell bakgrunn i ordinær- og lavterskel idrettsaktivitet (både som deltakere og som bidragsytere til idrettslaget).
    • Tiltak for å gjøre deltakelse i idrettsaktivitet i lokalmiljøet så enkelt som mulig for beboere i mottak (2 gjenværende mottak i Hordaland).
    • Være et kompetansesenter for idrettslagene og særforbundene, idrettsråd, frivillige organisasjoner, mottakene, kommuner og fylkeskommunen.
    • Styrke andelen av idrettslag som bidrar til gode inkluderingsarenaer.

Spesifikt for feltarbeidertiltaket arbeider vi med disse målene:

Vi skal arbeide for å få minimum 50% og helst over 75% av elevene per innføringsklasse vi er representert i, ut i ordinær idrettsaktivitet. (Gjelder innføringsklasser for barn og ungdommer).

Gjennomføre minimum en aktivitetsdag årlig for innføringsklassene i Bergen, og minst en aktivitetsdag i tre andre kommuner. (En aktivitetsdag er primært for barn og ungdommer fra innføringsklasser hvor de blir introdusert for mange ulike idretter som de kan finne i sitt nærmiljø).

Informere og lære barn, ungdommer og foreldre om idrett i Norge. Vi skal være representert på foreldremøter i de innføringsklassene vi samarbeider med. Ha idrettsinformasjonssamlinger i åpne møteplasser, på mottak og i introduksjonsklasser.

I arbeidet med inkludering er god informasjon viktig. «Bli med» idrettslagsbrosjyren er utarbeidet på 16 forskjellige språk. «Bli med» kan tilpasses hvert enkelt idrettslags aktiviteter og logo. «Bli med» vil være et relevant og viktig verktøy for idrettslagenes inkluderingsarbeid.

Last ned idrettslagsbrosjyrene her:

Slik har Lambertseter svømmeklubb tilpasset brosjyren til sitt idrettslag.

Det er satt av plass til individuell tilpasning fra idrettslagene på siste side i pdf-filene. Her kan både kontaktinformasjon og klubblogo settes inn.

Vi søker studenter fra ulike fagmiljø som er interessert i å skrive om inkluderingsarbeidet som gjøres i idrettslagene, idrettsrådene eller i idrettskretsen/særkretsene. Vi har en rekke tiltak som gjennomføres på fast basis, med aktivitetsdager årlig og ukentlig feltarbeid, foruten om samlinger med idrettslag og foredragsvirksomhet.

• Hvilken effekt gir arbeidet?
    • Kommer innvandrerne raskere inn i idretten gjennom vårt arbeid?
    • Har arbeidet en effekt utover det rent fysiske? I skolen, i arbeid, i samfunnet?
    • Hva fungerer godt og hva kan vi gjøre bedre?
    • Hva er langtidseffekten av arbeidet?

Og mange flere spørsmål kan stilles.

• Kan du tenke deg å følge elevene over tid?
    • Se på effekten av idrett i fysisk, psykisk eller sosialt perspektiv?
    • Samarbeidet mellom skole, helsestasjon, hjemmet og idrett?

Er du student innenfor idrettsstudier, folkehelse, idrettsvitenskap, sport management, interkulturelle studier eller andre aktuelle studier så ta kontakt, så kan vi sammen se på hvilke muligheter som fins for å skrive bacheloroppgave, masteroppgave eller annet (kronikker, debattinlegg, mm.).

Bilde av innebandyspiller

Sol, vind og hoppende glade voksne på idrettsanleggene i Nordhordland.

Vi har hatt gleden av å arrangere aktivitetsdag for voksne tilknyttet introduksjonsprogrammer i Nordhordland, onsdag 16. mai. Dette var den første aktivitetsdagen vi har holdt i Nordhordland og vi synes det var strålende å se over 70 idrettsglade voksne samlet til ulike idrettsaktiviteter inne i Nordhordlandshallen og ute på idrettsanleggene rundt.

Aktivitetspostene de fikk prøve seg på var håndball, basketball, innebandy, volleyball, badminton, friidrett med kulekast, fotball, basisidrett, 17. mai leker og friluftslivspost. Det var med andre ord noe for alle og enhver. Vi hadde med instruktører fra Nordhordland Ballklubb, IL Alvidra, Knarvik Mila/AKS-77, DNT Hordaland og Bergen turlag, og noen av våre faste feltarbeidere og instruktører vi bruker på aktivitetsdager. Vi ønsker å rette en ekstra stor takk til Lindås kommune og Atle Vaage for god hjelp med organisering og tilrettelegging på idrettsanleggene.

På alle våre aktivitetsdager serverer vi frukt og lunsj. Hvor vi har fokus på sunn idrettsmat, med frukt og lunsj. I flotte lokaler i Nordhordlandshallen serverte vi lunsjen og hadde en god pause. Hvor både deltakerne og instruktørene er samlet.

Vi har samlet noen av de beste blinkskuddene fra dagen og vil til slutt takke alle for en super innsats, både som instruktører og deltakere.

foto: Elise Barsnes og Maria Karin Dalsbø

Aktivitetsdagen er et samarbeidsprosjekt mellom Hordaland idrettskrets (HIK), Norges Fotballforbund avd. Hordaland (NFF-Hordaland), Norges Håndballforbund Region Vest (NHF RV), Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune. Vi er fast på tre skoler i dag og ønsker å kunne representere flere. Sammen arbeider vi for å gi alle barn, ungdommer og voksne med flerkulturell bakgrunn mulighet til å delta i idrettsaktivitet på lik linje med alle andre.

På aktivitetsdagen 7. juni var det i alt 14 ulike idretter som var representert. Alle deltakerne fikk prøve minst 7 ulike aktiviteter i ca. 25 min på hver aktivitetspost. Alle aktivitetene som var representert hadde instruktører som kom fra deres særkrets eller idrettslag/klubber i Bergensområdet. Dette var:

• Friidrett med kulekast, sprint, høydehopp og lengdehopp, var representert med dyktige veteraner fra Gular IL, med Trygve, Herborg, Peder, Kjell, Per Einar og Leif.
    • Håndball med Nejira Skrbo og Malene Bergset
    • Innebandy med Torgeir Ådland
    • Turn med Andrei Kazakov
    • Dans med Ivan Limanski
    • Frisbee med Terje N. Monsen
    • Rugby med Bergen Karl Frisch
    • Fotball med Hedda Haugland Duffy
    • Cricket med Prakash Yalamanchili
    • Basistrening og styrke med en av våre feltarbeidere; Guy Harald Anderl
    • Kickboxing med Nikbin Sadek

Leikvang idrettsplass på Breistein er et flott anlegg for aktivitetsdagen der vi både kan være inne og ute. Hallen er en stor innendørs friidrettsarena med muligheter for å ha ulike aktiviteter i midtsonen også. Det er gode garderobefasiliteter og stort møterom med kjøkken, så her ble lunsjen servert. Ute finner vi både gress- og kunstgress bane og en ekstra friidrettsbane. Ikke minst er det gode parkeringsmuligheter, så her er det plass til mange.

Lunsjen ble avviklet i ulike puljer slik at aktivitetene ble holdt gående gjennom hele dagen i ulike grupper. Til lunsj fikk alle en bagett, frukt og smoothie.

Været var helt perfekt, etter dager med mye sol og varme ble det tirsdagen litt overskyet og temperaturen sank litt. Dermed var det perfekt vær for mye aktivitet. Barna, ungdommene, lærere og instruktører hadde alle en fantastisk dag hvor flere knapt ønsket å dra hjem. Det er veldig fint å se så mye idrettsglede samlet på et sted. Vi ønsker å takke alle store og små for en vel gjennomført aktivitetsdag. Alle barn og ungdommer som var med, lærerne, instruktørene og ikke minst Bergen kommune med Idrettsservice for hjelp av halleie og organisering på selve dagen. Dere har alle bidratt til en fantastisk dag der idrettsglede står i fokus.

Idretten er en viktig inkluderingsarena som er med å gi kjennskap til lokalområdet man bor i, språklære, vennskap, norske normer og idrettsverdier, og ikke minst fysisk aktivitet og en meningsfull fritid. Vi håper å kunne fortsette med å bidra til dette sammen med alle dere idrettslag og klubber i Hordaland.

Vi ønsker alle en riktig god og aktiv sommer!

Aktvitetsdagen ble gjennomført på Sotra Arena. Denne gang var ca 200 elever fra innføringsklasser fra 1-10 trinn i fra 11 skoler samlet. Elevene kom fra Askøy, Bergen og Fjell kommuner. På fire av skolene (Rothaugen, Slettebakken, Hop og Knappskog) har vi etablert feltarbeidervirksomhet.

Aktivitetsdagen og seminaret var arrangert av Hordaland idrettskrets, Norges fotballforbund Hordaland og Norges håndballforbund region vest, med støtte fra Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune.

Bilde av deltaker på basketballaktivitet

12 ulike idretter og aktiviteter fikk elevene forsøke. Disse var

• Fotball med IL Gneist og NFF H
    • Håndball med Tertnes Håndball Elite
    • Rugby med Bergen Rugbyklubb
    • Basistrening med Guy, en av våre feltarbeidere
    • Turn med Sotra Turn
    • Kickboxing med Bergen Kickboxingklubb
    • Innebandy med Norges Bandyforbund - Hordaland
    • Badminton med Sotra Badmintonclub
    • Volleyball med Sotra Volleyballklubb
    • Basketball med Frøya IL - Basketball
    • Kart og kompass og pakking av sekk med Bergen og Hordaland Turlag

Bilde av deltakere som spiser sushi fra Lerøy

Sotra arena byr på gode fasiliteter for en slik aktivitetsdag og seminar med stor flott hall med store flater (turn, badminton, håndball, innebandy og kickboxing), en mindre hall (volleyball og basketball) og en hall med kunstgress (rugby, fotball, basis, friluftsaktivitetene). Gode lokaler for mindre seminarer, kafe og åpent rom for bespisning. God plass til busser og parkering for øvrig.

Bilde av deltaker på volleyballaktivitet

Bilde av deltaker på innebandyaktivitet
    Parallelt med aktivitetsdagen ble det arrangert seminar for kontaktlærere og andre som er involvert med innføringsklasser. På programmet var

• Hordaland idrettskrets v/Stig Blindheim - velkommen
    • Geir Bangstad - Integreringsarbeid og kroppsøving
    • Fjell kommune v/Maria Larsson, Veslemøy Vold, Renate Landro og Cecilia Byrknes - Helhetlig tilnæring til integreringsarbeidet
    • Lunsj, hvor vi besøkte aktivitetene
    • Slettebakken skole v/Cathrine Lønnheim - Erfaringer med feltarbeidet
    • Hordaland idrettskrets v/Martin Uthaug - Feltarbeidet og oppsummering av dagen

Se artikkel om aktivitetsdagen fra BA 27.10.16 her og Vestnytt 28.10.16 her.

Bilde av deltakere på turnaktiviteten

Bilde av fotballaktiviteten

Bilde av kickboxingaktiviteten

Bilde av basisaktiviteten

Feltarbeid

Siden 2013 har vi hatt feltarbeid på en rekke skoler i Bergen kommune. I 2016 utvidet vi til også å være på to skoler i Fjell kommune og en skole i Askøy kommune. I 2017 utvidet vi til ytterlige flere skoler og er nå representert på 11 skoler.

I korte trekk handler feltarbeidet om at innføringsklasser får besøk av en kvalifisert person, en feltarbeider, i kroppsøvingstimene som hjelper til i timene og som kartlegger idrettsønsker til elevene. Videre hjelper feltarbeideren elevene med kontakten til aktuelle idrettslag og feltarbeideren kan også følge til første trening.

Feltarbeiderne har god kompetanse om kroppsøving og mennesker som er avgjørende for å skape tillit og gode relasjoner til de nyankomne elevene i innføringsklassen.

Under er en kort presentasjon av dagens feltarbeidere.

Anine Leonora Fraas

Anine kom med som feltarbeider våren 2017. Tross ung alder har hun mye erfaring. Hun har sin erfaring i hovedsak fra fotball, men nyter også å padle, gå turer og gå på ski. Hun er i styret til Askøy fotballklubb, samt leder for ungdomsutvalget i klubben.

Anine går på videregående skole og har fullført lederkurs for ungdom gjennom Hordaland idrettskrets. Hun ønsket å bidra fordi hun tror på tanken om å inkludere gjennom idretten og skape idrettsglede for alle.

Hun vil jobbe på Kleppe barneskole på Askøy og Olsvik ungdomsskole.