Idrettshelga Innlandet 2018 - fellesprogram uten navn.png

Våre tilbud under Idrettshelga

Les mer om idrettskretsenes tilbud under Idrettshelga Innlandet 2018

Fellesidrettslig konferanseprogram (lørdag 27. okt)

Idrettshelga Innlandet tilbyr lørdag 27. oktober kl. 08.30 – 13.00 et fellesidrettslig konferanseprogram, med spenstige foredragsholdere, debatter og erfaringsutveksling. Konferansen retter fokus mot forutsetninger for å drive idrett, nemlig økonomi og foreldre. Idrettspersonligheter som Anja Hammerseng-Edin og Fredrik Söderström er blant innlederne som skal dra i gang en god debatt.

Til temaet foreldre er idretten vil tidligere toppspiller i håndball, Anja Hammerseng-Edin og den profilerte treneren for Storhamar Hockey, Fredrik Söderström sette dagsorden. For temaet ressursbruk i idretten vil presidenten i Norges Håndballforbund, Kåre Geir Lio og byrådssekretær for kultur og idrett i Oslo kommune, Frode Kyvåg innlede. Begge kjent for å ha klare meninger om dette temaet.

Idrettshelga Innlandet 2018 er et felles kompetansearrangement i regi av idrettskretsene i Hedmark og Oppland, sammen med flere av Innlandets særkretser, regioner og Høgskolen Innlandet.

Arrangementet ble gjennomført for første gang i 2017 på Lillehammer og er tenkt å bli et fast innslag i kompetansearbeidet i idretten på Innlandet.  Fylkeskommunene i Hedmark og Oppland er aktive og finansielle samarbeidspartnere sammen med næringslivet.

Idrettshelga Innlandet hadde i 2017 ca. 400 deltakere til det fellesidrettslige kompetanseprogrammet. Vi ønsker «gamle og nye» deltakere hjertelig velkommen til en utviklende helg på Hamar 26. – 28. oktober 2018.

Pris for klubb/deltaker: Gratis
Meld deg på
her (ekstern lenke)

Idrettens Tematurné med fokus på Kroppspress (fredag 26. okt)

Temakveld med fokus på kroppspress. Kroppspresset har aldri vært mer tydelig og fremtredende i samfunnet. Idretten må være dette bevisst og idrettskretsene tilbyr derfor denne temakvelden for deling av kunnskap og for å åpne for samtaler om problematikken lokalt. Fagbidrag fra Olympiatoppen Innlandet og Antidoping Norge.

Hensikt med temakvelden er å få mer kunnskap om sammenhengen mellom kroppspress og sosiale medier, kosthold /ernæring og doping. Problemstillinger oppstår og forsterkes som en del av kroppspresset, som igjen genererer mer kroppspress.

Under temakvelden presenteres tre innledningsforedrag:
- Olympiatoppen Innlandet v/Camilla Aasen Mæland - "Hva generer kroppspress innenfor idretten? Vårt ansvar for ikke å øke kroppspresset, og hva er egentlig et godt forhold til kosthold og ernæring?".

- Antidoping Norge v/ Maha Kamran - "Virkelighetsforståelse, sosiale medier og doping".

- Antidoping Norge v/Siri Bynke - "Hva sier idrettens regelverk om doping og hvordan kan vi jobbe med forebygging".

Publikum engasjeres og involveres via «sidemannsdebatt», konkurranser gjennom Kahoot og meningsutveksling og tilbakemeldinger til scenen skjer via mobiltelefon (Mentimeter).

Pris for klubb/deltaker: Gratis
Enkel bevertning
Meld deg på her (ekstern lenke)

Lederkurs for ungdom (fredag 26. okt – søndag 28. okt)

Kurset er beregnet på ungdom i alderen 15-19 år og forbereder dem på lederverv i ulike deler av klubbarbeidet i norsk idrett. Deltakerne får relevant kompetanse til å delta aktivt der beslutningene tas i de ulike organisasjonsleddene og all læring skjer i en sosial og trygg ramme.

Kunnskapen og verktøyene gjør det enklere å forstå rolle, og få medansvar i egen klubb. Kurset setter spesielt fokus på å bygge selvfølelse og bygging av team.

Kurset er delt i to deler, hvor del I strekker seg over en hel helg (26. – 28. oktober) og tar opp følgende tematikk:

• Selvbilde, selvtillit og selvfølelse
  • Rollemodell
  • Medlemmet i sentrum
  • Deg som ressurs
  • Fra mål til handling – utarbeide handlingsplaner
  • Kommunikasjon
  • Presentasjonsteknikk
  • Fra kurs til handling

Del II er en oppfølgingssamling på en helgedag, noen måneder etter den første delen. Denne dagen nyttes til erfaringsdeling, gjennomgang av handlingsplan og idrettsfaglig påfyll.

Kostnad for klubben: Kr. 600 pr. deltaker.
For spørsmål og påmelding – kontakt:
martin.hylland@idrettsforbundet.no

Kurs i tilrettelegging – paraidrett
(lørdag 27. okt)

Idrettskretsene tilbyr et 4 timers kurs (undervisningstime = 45 min.) i tilrettelegging for utøvere med funksjonsnedsettelser. Kurset ufarliggjør og konkretiserer arbeid opp mot parautøvere, og bidrar med praktiske råd for organisering og instruksjon.

Tematikk i kurset:

• Ufarliggjøre rollen som trener/veileder for mennesker med ulike funksjonsnedsettelser

• Grunnleggende kunnskaper om diverse funksjonsnedsettelser

• Organisering og undervisningsmetoder

• Motorikk

• Teori og aktiviteter i sal - teori i praksis

Målgruppe: Instruktører, aktivitetsledere/trenere, lederroller i idrettslag.
Instruktør: Kine Wold Lunde, Idrettspedagog Beitostølen Helsesportsenter.

Oversikt programposter Idrettshelga Innlandet 2018
(fredag 26. okt – søndag 28. okt)

Særkretser, regioner, Høgskolen i Innlandet og Fylkeskommunene har alle lagt aktiviteter inn under Idrettshelga-paraplyen, noe som gjør helga som helhet til en kraftsamling for idretten i Innlandet. Eksempler på det er «Den store fotballhelga» og «Håndballseminaret». Her kan du få oversikt over alle tilbud som pr. dato er tilgjengelige under arrangementet Idrettshelga Innlandet 2018.

Se her (ekstern lenke) for oversikt over alle programpostene i direkte tilknytning til Idrettshelga Innlandet 2018.