illustrasjon81.jpg

Samordnet rapportering 2018

Alle idrettslag skal gjennomføre samordnet rapportering i KlubbAdmin innen 30. april - se samleinfo i artikkelen

Her har vi samlet en del nyttig informasjon i forbindelse med rapporteringsarbeidet.

Når og hvor?
Samordnet rapportering åpner i KlubbAdmin  1. april. 
Frist for å ferdigstille rapporteringen er 30.april 2018

Hvem?
Alle idrettslag skal rapportere. Det er flere roller/funksjoner som kan gjennomføre rapportering for idrettslaget, men for ordens skyld nevner vi de viktigste under. Merk at personen må være registrert med rollen/funksjonen i MinIdrett/SportsAdmin.

  • Leder av klubb (kan rapportere på vegne av hele klubben og skal også være den som bekrefter innsendingen på vegne av klubben)
  • Leder gruppe (gjør kun rapporteringen for sin aktuelle gruppe, bl.a. rapportering av aktive medlemmer og svarer på spørsmål fra særforbund)
  • Medlemsansvarlig (KL - på klubbnivå)

Les mer om klargjøring til rapportering her.
Les mer om rolletildeling her. At de riktige personer har tildelt rolle er viktig. Idrettslaget må avslutte funksjonen/roller til de personer som ikke lenger innehar verv.

Hva skal rapporteres?
Følg gangen i rapporteringen i KlubbAdmin - dette er punktene som det skal rapporteres på:

  • Medlemstall - antall betalende medlemmer pr 31.12. i hovedlaget foregående år.
  • Aktive medlemmer - pr 31.12. foregående år (se forklaring på hva aktive medl. under).
  • Besvare eventuelle spørsmål som er lagt inn fra dine særforbund.
  • Idrettslagets tillitsvalgte og ansatte i ledende stillinger.
  • Protokoll fra årsmøtet - skal lastes opp i signert versjon.
  • Årsregnskap - fra foregående år skal lastes opp i signert versjon.
  • Valgt revisors beretning - lastes opp i signert versjon/ Revisjonsberetning fra engasjert revisor - lastes opp i signert versjon.
  • Kontrollkomiteens beretning (dersom engasjert revisor) - lastes opp i signert versjon.
  • Momskompensasjon - Rapportering og søknad om mva-kompensasjon på varer og tjenester.

Hva er et aktivt medlem?
Alle medlemmer som regelmessig deltar i organisert aktivitet i regi av idrettslaget, eller representerer idrettslaget i idrettskonkurranser eller lignende, skal regnes som «aktivt medlem» med tilhørighet i en konkret gren. Et aktivt medlem skal være registrert både i "gruppa" og i "grenen". Eks: Oda er medlem av fleridrettslaget IL og deltar både i langrenn og alpint. Oda skal dermed være tilknyttet både gruppa ski, og i grenen langrenn og i grenen alpint.

Med «deltagelse» menes både å selv utøve idretten gjennom trening eller konkurranser, og å tilrettelegge for at andre skal kunne drive aktivitet i idrettslaget.  Tilretteleggelse omfatter blant annet trenere, lagledere og de som løser andre oppgaver som bidrar til gjennomføringen av trening, konkurranser og annen aktivitet i idrettslaget.

Personer som bistår idrettslaget gjennom administrative oppgaver, drift og vedlikehold av anlegg mm. omfattes også. Både de som trener, konkurrerer, eller på annen måte bidrar til aktivitet i idrettslaget, skal registreres som aktive innen den eller de idretter eller grener deres aktivitet er knyttet til.

OBS! Når dere rapporterer aktive medlemmer, så har dere også anledning til å rapportere "aktive medlemmer med funksjonsnedsettelse". Husk å huke av for dette og legg inn det aktuelle antallet på riktig sted.

Hvorfor er det så viktig med korrekt rapportering?
Rapporteringen danner grunnlaget for tildeling av midler til idretten, helt ned til lokalt nivå og herunder idrettslaget selv.

Videodemonstrasjon av rapportering
Følg lenken og se videodemonstrasjon på Youtube