ungeledertalenter hovedbilde.jpg

Mentorprogram for motiverte unge ledere

Norges studentidrettsforbund, i samarbeid med Norges idrettsforbund, starter nå opp med et mentorprogram for unge ledertalenter og ber nå særforbund og idrettskretser om å finne 10 motiverte kvinner og menn i alderen 19-29 år. Søknadsfrist er 11. juni.

- Nå er det viktig at særforbund og idrettskretser hjelper oss med å finne gode og motiverte kandidater. Dessuten trenger vi 20 mentorer, sier Guro Røen og Kari Vanebo fra henholdsvis Studentidrettsforbundet og Idrettsforbundet.

Mentorprogrammet som starter opp i september har plass til 20 deltakere, hvorav 10 av plassene er forbeholdt unge ledertalenter fra andre særforbund og idrettskretser. De ti resterende kandidatene er allerede plukket ut av Norges studentidrettsforbund.

- Bakgrunnen for denne satsingen er at det står i Idrettspolitisk dokument at norsk idrett skal satse på unge ledere. Ungt lederskap er kjempeviktig for fremtidens idrett. Dessuten hørte vi at NIF måtte legge ned sitt program Yngre ledere. Derfor ønsket vi å åpne opp for andre særforbund og idrettskretser ved å samarbeide med Idrettsforbundet, sier Guro Røen, utviklingskonsulent og ansvarlig for programmet i Norges studentidrettsforbund.

Norges idrettsforbund er med å sikrer det faglige og fellesidrettslige innholdet, og støtter programmet med midler som skal dekke utgiftene til mentorene.
- Vi håper å finne mentorer i alderen 35-50 år. De må ha god kjennskap til idretten og ha ledererfaring, gjerne både i og utenfor idretten. Dessuten må de selvsagt være motiverte for å dele sine erfaringer med de unge lederne og bidra i deres utvikling, sier Guro Røen og Kari Vanebo.

Les mer om programmet og søk her NB! Søknadsfrist 11. juni.

Tre samlinger over ett år
Mentorprogrammet for unge ledertalenter, som går over tre helgesamlinger, legger til rette for at utvalgte unge ledere i norsk idrett skal få en arena for personlig utvikling, faglig påfyll og nettverksbygging på tvers av bakgrunn, roller og kjønn.
- Personene vi søker etter må ha et verv i enten særforbund eller idrettskrets i dag og ikke minst ha et ønske om videre lederkarriere innenfor idretten på lang sikt, sier Røen.

- Fra NIFs sin side ser vi at selv de garvede lederne møter vanskeligheter i utførelsen av sitt lederverv, og at de savner både støtte og nettverk. Derfor er det svært viktig å forberede unge ledere på hvilke utfordringer de kan komme til å støte på, samt gi de gode verktøy for personlig utvikling i lederrollen, sier Kari Vanebo.

Har du spørsmål om mentorprogrammet, ta kontakt med:

Guro Røen: guro@studentidrett.no / 976 18 966
Kari Vanebo: kari.vanebo@idrettsforbundet.no / 916 06 279