Henrik Å. Sørensen og Sondre Skytteren (midten) med Leder for Odal OL, Martin Skytteren (2. fra venstre)

Kreative ungdommer skaper aktivitet i Odal

Ungdomsidrett er et tema Hedmark Idrettskrets setter høyt på dagsorden i 2018. Vi har vært på klubbesøk til Odal O-lag for å snakke med ungdommene der, som har skapt engasjement og aktivitet med kreative ideer og godt gjennomførte planer.

"Emil-løpet" ble gjennomført for første gang i 2017 etter at lokale ungdommer Sondre Skytter og Henrik Åserud Sørensen hadde lyst til å lage en plass der det var et tilbud til yngre mennesker og for å lage et arrangment som bidro til rekruttering i orienteringsidretten. Navnet "Emil-løpet" ble oppkalt etter lillebroren til Sondre, som hadde bursdag samme dag som arrangementet.

Et flexoløp er et konsept av Forenklingsutvalget i Norges Orienteringsforbund. For deltagere kjennetegnes et flexoløp av fri starttid, løypetilbud for alle nivåer, 'møt og løp' og at muligheten til å løpe sammen med andre. Målet med flexoløp er at medlemmer i Norske orienteringsklubber kan arrengere o-løp.

Flexoløpet i 2017 bestod av 46 deltagere, derav 16  direktepåmeldte og ungdommene fikk gode erfaringer og arrangementskompetanse som kan brukes til gode for idrettslaget. 'Vi ønsket at vi ungdommer skulle få erfaring med å arrangere løp. Det er jo vi som er den neste generasjonen som vil arrangere større løp i framtiden' leste pressemeldingen som ble sendt til ulike medier i 2017.

Kreativiteten mangler ikke i Odal OL. Sondre og Henrik tenker innovativt og engasjerte lokal kunstner, Silje Økner til å lage profileringsmateriale og tok på seg oppgaven av å være karakteren 'DJ Kjuke'. Silje var også med på å lage kunstløypa gjennom terrenget på Skarnes.

Odal O-lag er stolte av sine unge medlemmer og legger godt til rette for at arrangementet går som ungdommene ønsker. Lederen for klubben, Martin Skytteren, presiserer at det er viktig at ungdommene selv legger føringene.

- Klubbens rolle er å gi oppfølging i form av kontrollsjekk på poster og om guttene trenger hjelp med noe underveis i planleggingen. Det er guttene selv som skriver pressemelding til lokale medier og som er kreativiteten bak plakater og profileringen av arrangementet.

Klubben har langsiktige mål for ungdomsarbeidet i klubben.

- Målet vårt er å legge til rette sånn at den neste generasjonen o-løpere har gode forutsetninger for å delta i idretten uansett målsetting eller satsing. Vi legger til rette for at alle kan bli med, om det er bare for å gå en tur i skogen for å finne poster, eller å konkurrere - er alle velkommen.

Er du eller ditt idrettslag interessert i å dele erfaringer om, eller ønsker et klubbesøk med tema Ungdomsidrett, ta kontakt:

Martin Hylland

Fagkonsulent - Ungdomsidrett