hovedbilde.jpg

Gode eksempler på involvering av ungdom i idretten

Sør-Odal kommune, i samarbeid med 14 idrettslag og Sør-Odal idrettsråd, har gjennomført første året med Aktivitetsskolen - et allidrettstilbud for barn.

Formålet med aktivitetsskolen er å gi unge på 1. til 7. trinn i Sør-Odal en innføring i ulike fritidsaktiviteter og skape varig aktivitetsglede. I løpet av Aktivitetsskolen har barn og unge i kommunen prøvd friidrett, håndball, innebandy, turn, kickboksing, aking, skøyter, ski, svømming, klatring, fotball og orientering – for å nevne noe.

I tillegg til god aktivitet for barna, hadde Aktivitetsskolen et mål om å inkludere ungdom som aktivitetsledere med tre ungdom som faste ledere og idrettslag som stilte med ungdommer som trenere på de ulike deler av prosjektet. Flere av de involverte klubbene i prosjektet stilte med egne ungdommer som trenere og aktivitetsledere underveis i Aktivitetsskolen.

Aktivitetsskolen skal vise fram tilbudene som finnes i hele kommunen, både på Skarnes og i grendene. Det er viktig at hele kommunen står sammen om dette, sier Thea Haukerud, Aktivitetskoordinator i Sør-Odal kommune.

Aktiviteten er ivaretatt for barna i konseptet, men også for engasjerte idrettsungdom som får mulighet til å delta som aktivitetsledere og trenere. Aktivitetsskolen har tre ungdommer som har vært med gjennom det siste halvåret og har vært delaktig i alle aspekter av prosjektet; fra planlegging, gjennomføring og evaluering. Det er ungdommene som har hatt ansvar for ledelse av mange av aktivitetene og klubbene involvert har vært opptatt av at flere skal få mulighet til å delta.

- Det har vært en lærerrikt og morsom erfaring for oss som Aktivitetsledere, hvor vi har fått muligheten til å lede store grupper med barn innenfor våre egne idrettsgrener, og aktivitet generelt, sier Aasmund Nordgaard, som var med på Aktivitetsskolen fra starten av konseptet.

Som en forlengelse av Aktivitetsskolen, arrangerte kommunen, Idrettsrådet og idrettskretsen en temakveld for deltagende klubber. Temakvelden tok tak i utfordringer knyttet til ungdom i idretten og andre frivillige organisasjoner og hva de ulike klubber og organisasjoner kan gjøre for å beholde de unge lengst mulig. Godt oppmøte og god deltagelse i diskusjoner rundt hvordan man kan involvere ungdommen i størst mulig grad bidro til en god kveld som klubbene kan ta med seg i sine hverdag, som vil forhåpentligvis føre til mer ungdomsmedvirkning og involvering i beslutningsfaser i idrettslaget.

Oda, 16, var med som aktivitetsleder i høstferiecampen og er overbevist over hva som må til for at ungdommen skal bli lengere i idretten.

- Vi må få med mere lek og moro inn i treningen i idrettslaget. Ungdom er opptatt av leken og det er dette som gjør at vi klare å beholde de i frivillige lag og foreninger; aktiviteten skal være morsomt! sier Oda.

Les mer om Aktivitetsskolen i Sør-Odal på Facebook.