Verdig feiring av en stolt 100-åring

Bidragsytere web.jpg

I helgen var 150 medlemmer og venner av idrettsfamilien i Finnmark samlet til Superhelg og FIKs 100-årsfeiring i Lakselv. Foruten kurs og aktiviteter ble det holdt jubileumsseminar med flotte foredrag, og festmiddag med utdeling av heder, gratulasjoner, lovord og lykkeønskninger.

Jubileumsseminaret i kultursalen i Lakselv ble åpnet av Porsanger Turnforening som viste frem aktivitet og idrettsglede på sitt fineste. Konfransier Roger Finjord loset oss trygt gjennom programmet slik bare han kan. Forfatter Roger Albrigtsen har hatt i oppdrag å lage et jubileumshefte i anledning FIKs 100-årsjubileum. På seminaret tok han for seg idrettsglede i Finnmark gjennom 100 år ved bruk av historier, sitater og bilder fra folk han har snakket med underveis i arbeidet. Alle deltakerne på seminaret fikk også utdelt et eksemplar av det flotte heftet til odel og eie.

Idrettsprestasjoner og idrettsreise
Idrettsguru Tor Oskar Thomassen har god oversikt over fremragende idrettsprestasjoner fra Finnmark og tok for seg disse tiår for tiår. Mange i salen ble overrasket over at vi har hatt og har så mange topputøvere fra Finnmark. Mange var kommet for å høre Porsanger-jenta Rakel Mortensdatter Birkeli fortelle om sin idrettsreise. Rakel har en variert bakgrunn og var innom mange ulike idretter før hun landet på terrengsykling. Hun fortalte om det å satse og lykkes, om hvordan personlige tragedier som å være på Utøya i 2011 og det å brått miste faren i 2018 har preget hennes idrettsreise, om det å reise seg igjen, sette nye mål, bygge identitet og innta nye perspektiver. Seminaret ble avsluttet med et innlegg fra Mads Andreassen fra NIF som snakket om veien videre for norsk idrett og om satsningsområdene livslang idrett, bedre idrettslag, flere og bedre idrettsanlegg og bedre toppidrett.

Festmiddag
På Lakselv hotell var det dekket til festmiddag på kvelden. Det ble servert en nydelig treretters meny med lokale råvarer av kongekrabbe, reinstek og multebær. Innimellom rettene var det mange som hadde skrevet seg på talerlisten og idrettskretsen mottok mange lovord, gratulasjoner, gaver, blomster og lykkeønskninger. Det ble også delt ut heder og ære til personer som har gjort en fantastisk innsats for idretten gjennom en årrekke. Egil Olli fra IL Nordlys ble tildelt hederstegn for aktiv innsats, mens Vivian Nilsen fra Berlevåg Turn og Idrettsforening fikk hederstegn for administrativ innsats. Den som ble mest overrasket var tidligere organisasjonssjef gjennom nesten 30 år, Trond Østgård, som ble tildelt NIFs øverste hederstegn uten å ane noe på forhånd. Artist Kjetil Linnes fra Alta sørget for musikk og god stemning utover kvelden og folk så ut til å kose seg. Finnmark idrettskrets kunne ikke ønsket seg en flottere feiring og markering av sin 100-årsdag.

Under er noen bilder fra jubileumsfeiringen. Vi kommer tilbake med synspunkter og flere glimt fra Superhelga og 100-årsjubileet senere.

Porsanger Turnforening ble stiftet 4. juni i år og er Finnmarks ferskeste idrettslag. De viste frem aktivitet og idrettsglede så publikum ble varm i hjertet.

Revygruppa BLØGG stilte opp med sang om kampen for svømmebasseng i Lakselv.

I anledning jubileet har det blitt laget et jubileumshefte for Finnmark idrettskrets.

Roger Albrigtsen har laget jubileumsheftet og på jubileumsseminaret fortalte han om idrettsglede i Finnmark gjennom 100 år.

Tor Oskar Thomassen tok for seg fremragende idrettsprestasjoner fra Finnmark gjennom 100 år.

Kjetil Linnes sang og spilte for oss både under seminaret og festmiddagen.

Rakel Mortensdatter Birkeli fortalte om sin idrettsreise og ble takket av konfransier Roger Finjord.

Mads Andreassen fra NIF snakket om norsk idretts planer for fremtiden.

Sebastian Henriksen fra NIFs styre delte ut NIFs øverste hederstegn til Trond Østgård.

Egil Olli fra IL Nordlys mottok hederstegn for aktiv innsats og Vivian Nilsen fra Berlevåg Turn og Idrettsforening mottok hederstegn for administrativ innsats. Her er de sammen med Trond Østgård som også ble hedret av NIF.