Hedret på Idrettshelga

Hederstegn 2016 web.jpg
Ingrid Lindbäck Nilsen og Kjell Kålheim ble hedret på Idrettshelga i Finnmark. Her er de sammen med nestleder Bjørn Roald Mikkelsen (til venstre) og organisasjonssjef Trond Østgård i Finnmark idrettskrets.

Idrettshelga i Finnmark samlet over 300 personer da den gikk av stabelen i Alta i helga. Under festmiddagen lørdag ble to av fylkets ildsjeler hedret med stående applaus og hederstegn fra Finnmark idrettskrets. Også bragdpokalen for 2016 ble delt ut.

Hederstegn for aktiv innsats ble tildelt Ingrid Lindbäck Nilsen fra FUTT Helsesportlag i Hammerfest. Ingrid har et hjerte som brenner for at alle skal ha like muligheter til å drive med idrett uansett fysiske eller psykiske forutsetninger.

Les mer om Ingrid i iFinnmarks artikkel her (pluss-sak).

En tydelig beveget Kjell Kålheim fra Båtsfjord Sportsklubb mottok hederstegn for administrativ innsats. Han syntes det var stor stas å bli satt pris på gjennom en slik markering. Kjell har vært involvert i idretten siden 1975. I 1983 ble han leder i Finnmark badmintonkrets og der sitter han fortsatt.

Les mer om Kjell og hans engasjement her.

Bragdpokalen

Bragdpokalen for 2016 ble tildelt Ann Cathrin Lübbe fra Hammerfest Rideklubb for gull i Paralympics i Rio i dressurridning. Ann Cathrin fikk barneleddgikk som 11-åring. Hun trosset legenes anbefaling om å slutte med idrett og fortsatte med ridningen som hun var så glad i. En drøm gikk i oppfyllelse da hun gikk helt til topps og vant gull i Paralympics.

Les mer om Ann Cathrin i denne artikkelen (pluss-sak).

Idrettens betydning

Med så mange idrettsinteresserte mennesker samlet, lå alt til rette for en innholdsrik og engasjerende helg i idrettens tegn. Deltakerne kunne velge mellom en rekke fellesfaglige kurs og foredrag, samtidig som fotballkretsen kjørte sin impulssamling, og friidrettskretsen og svømmekretsen holdt egne opplegg. Det var også lagt opp til tre motivasjonsforedrag som var felles for alle. Kjetil Siem og Honey Thaljieh fra FIFA hadde en rørende samtale om hvilken betydning fotball har for mennesker som lever under vanskelige forhold og hvordan idretten bidrar til håp og endringer. Rune Berg fra Offroad Finnmark inspirerte med erfaringer og betraktninger rundt det å gjennomføre store idrettsarrangementer i Finnmark. Håvard Klemetsen og Tor Oskar Thomassen motiverte mange med et fint foredrag om suksessfaktorer for å nå langt, og om samarbeidet mellom Håvard som utøver og Tor Oskar som mentor og trener.

Vi har snakket med flere deltakere på Idrettshelga i Finnmark. Glimt og synspunkter fra noen av dem kommer senere.