Disse får støtte fra Ishavskraftfondet

Kirkenes ski og omegn ny web.jpg

Årets midler fra Ishavskraftfondet er fordelt. Syv klubber i Finnmark mottar tilsammen 80 000 kroner til sine tiltak rettet mot barn og unge. Kirkenes og omegn skiklubb er en av de heldige. Se hva de får støtte til og hvilke andre idrettslag som mottar midler.

Det var kommet inn 37 søknader i år, og spesielt mange fra Øst-Finnmark. Blant mange gode og velbegrunnede søknader, er syv plukket ut til å motta støtte fra Ishavskraftfondet. Samtlige bidrar til å opprettholde og utvikle viktige aktivitetstilbud til barn og ungdom i sitt område.

Atletklubben 1954
Den lille bryteklubben i Vardø i øst med de lange tradisjonene har lenge hatt et ønske om å fornye utstyret. Begrenset klubbøkonomi gjør at det er mange år siden sist det ble kjøpt inn nytt utstyr. På ønskelisten står blant annet pilatesballer, treningsstrikk, hoppetau, rockeringer og brytematte. Klubbens ledelse mener de ivrige og hardtarbeidende unge bryterne fortjener nytt utstyr. Det gjør vi i Ishavskraftfondet også og bidrar med 6000 kroner til formålet.

Foto: Atletklubben 1954

Hammerfest svømme- og livredningsklubb
Skal en svømmeklubb kunne drive trenger den tilgang til basseng. Skal aktive svømmere kunne fortsette å svømme aktivt, må de få svømt i et stort nok basseng. Siden før jul har 25 m bassenget i Hammerfest vært stengt, og det er dårlige utsikter til snarlig åpning. Hammerfest svømme- og livredningsklubb gjør alt de kan for å opprettholde et svømmetilbud til sine medlemmer. Det innebærer mye kjøring til trening i 12,5 m basseng og enda mer tid og kjøring for å dra på helgesamlinger til Lakselv slik at de som svømmer aktivt skal få trent i 25 m basseng. Slikt tærer både på motivasjonen og klubbøkonomien. Om ikke det er livredning, så håper vi i alle fall en håndstrekning på 20 000 kroner fra Ishavskraftfondet kan være med å bidra til at aktiviteten i klubben opprettholdes.

Foto: Hammerfest svømme- og livredningsklubb

Kirkenes idrettsforening

Det er blant ungdom at frafallet i idretten er størst. Derfor er det gledelig å se at de i Kirkenes IF, Hesseng IL og Bjørnevatn IL legger til rette for at Jenter 17 og Gutter 17 i Sør-Varanger skal kunne fortsette med fotball. For kommende sesong har de etablert et samarbeidslag for å gi spillerne en god treningshverdag. Hver for seg er det vanskelig å tromme sammen et lag, men sammen blir de mange og sterke. I den anledning ønsker de å kjøpe inn nye nøytrale drakter til begge troppene. Ishavskraftfondet bidrar med 15 000 kroner i støtte til dette og ønsker lykke til med samarbeidet.

Foto: Kirkenes idrettsforening

Kirkenes og omegn skiklubb
Kirkenes og omegn skiklubb aktiviserer barn og unge som ønsker å gå på ski med mål om å gi alle mestringsfølelse og idrettsglede. For å gjøre treningene enda mer spennende og variert trenger de å gjøre noen investeringer på utstyrsfronten. De vil gjerne kjøpe inn både aktivitetspakke med utstyr for ski og barmark, samt hindersett til bruk under skicrossbane. Ishavskraftfondet støtter opp om investeringene og bidrar med 7000 kroner.

Foto: Kirkenes og omegn skiklubb

Talvik idrettslag

I små bygder har idrettslaget en enorm betydning for opprettholdelse, trivsel og aktivitet. I Talvik utenfor Alta blomstrer både bygda og idrettslaget. For at barn skal slippe pendle inn til Alta for å være med på aktivitet, har Talvik idrettslag de siste årene gjort flere endringer for å få på plass et tilbud til flere barna i bygda. Fotballgruppa har rekruttert nye trenere og startet fotballtrening hver uke for 1.-4- klasse og 5.-7. klasse. Utstyret de bruker er gammelt, begrenset, utdatert og dårlig. Idrettslagets største mangel og største ønske er nytt utstyr. Ishavskraftfondet støtter opp med 18 000 kroner som bidrag til innkjøp av nye draktsett, fotballer og mål.

Foto: Talvik idrettslag

Vadsø turnforening
Fleridrettslaget Vadsø Turnforening har utøvere innen håndball, fotball, turn og friidrett. Friidrettsgruppa er den minste av gruppene og har et stort behov for nytt utstyr. Utøverne er i aldersgruppen 8-12 år som ser på friidrett som et fint alternativ når de større idrettene fotball og håndball ikke fenger. Vadsø turnforening ønsker å kjøpe plasthekker, elastisk høydelist, innendørskuler, skumgummiterninger og innendørsslegger. Fra Ishavskraftfondet får de 6000 kroner til innkjøpene.

Foto: Vadsø turnforening

Varanger orienteringslag
Varanger orienteringslag legger til rette for bruk av naturen ved hjelp av kart og kompass. Laget drifter flere løyper i sommerhalvåret som brukes både av idretten og av skolene, og har store kostnader knyttet til dette. Jobben de legger ned, kompetansen de bidrar med og utgiftene de dekker kommer veldig mange barn og unge til gode. Ishavskraftfondet synes Varanger Orienteringslag gjør en flott jobb og støtter arbeidet med 8000 kroner.

Foto: Varanger orienteringslag

Vi gratulerer alle idrettslagene som har fått støtte og ønsker lykke til videre med aktiviteten!

Les mer om Ishavskraftfondet her