Pressekonferanse 60 minutter daglig fysisk aktivitet i skolen

Ressursmobilisering fysisk aktivitet skole del 2.png

Ressursmobilisering for fysisk aktivitet i skolen - Aktive lokalsamfunn

Stortinget har vedtatt innføringen av 60 minutter daglig fysisk aktivitet i norsk skole. I Drammen har vi allerede tre års erfaring med det samme vedtaket.

Drammensskolen og Buskerud idrettskrets inviterer til pressekonferanse:

Sted: Idrettens hus i Drammen, Schwartzgate 6
Tid:
tirsdag 12. desember kl. 12.00 – 13.30                                                                Påmelding: buskerud@idrettsforbundet.no innen 12/12 kl. 10.00

Innføringen av 60 minutter daglig fysisk aktivitet i skolen har potensial til å være det viktigste enkeltvedtaket for den norske folkehelsa siden den såkalte røykeloven. Denne var også omstridt når den kom, men 13 år seinere har den få motstandere.

Vi anser det som vår felles oppgave og utfordring å sørge for at Stortingsvedtaket om daglig fysisk aktivitet framstår som en like klok avgjørelse når vi en gang i fremtiden skuer tilbake. Skal vi lykkes med det må det mobiliseres – først og fremst i skolen, men dette er en oppgave skoleledere og lærere ikke bør være aleine om. Erfaringer fra Drammensområdet viser at lokale idrettslag, friluftslivet og andre frivillige organisasjoner alle er rede til å gå inn og bidra.

Vi har stor forståelse for skolens frustrasjon over å skulle reparere og forebygge på stadig flere områder hvor samfunnet for øvrig kommer til kort. Dette vedtaket fortjener imidlertid at fokus flyttes fra det man kan krangle om, som detaljstyring av lærere, til det man kan enes om – at skolen er den beste arenaen for å legge grunnlaget for enkeltelevens livslange bevegelsesglede og nasjonens fremtidige folkehelse.

På pressekonferansen får dere møte utviklingsleder for barnehage, skole og oppvekst i Drammen kommune, Hilde Schjerven, som vil orientere dere om hva som ligger i Drammensmodellen ut i fra et skoleperspektiv. Hun er forberedt på å besvare spørsmål om både gode og dårlige erfaringer, men ønsker å så inn en optimisme rundt potensialet for dette vedtaket.

Vi vil ha med oss representanter for idrettslag som har gått i bresjen for satsningen i Drammensområdet, som Konnerud IL, Drammens Ballklubb, Strømsgodset Toppfotball og Åssiden IF, samt aktører fra andre frivillige organisasjoner.

.