«Lekeplass» på en, to og ferdig

aktiv i hyggen.jpg

Med tau og bolter i stokker og stubber er et skogsområde rett ved skolen forvandlet fra kratt til et klatreeldorado i rekordfart.

Aktiv i Hyggen, som består av ildsjeler fra idrettslag, nærmiljø og skole satses det på at i utemiljøet skal det være både spenning og fysisk aktivt.

Les denne artikkelen også i Røyken og Hurum Avis

Dermed inviterte Aktiv i Hyggen til et kurs hvor alle deltakerne lærte hvordan man på rekordtid kan planlegge, finansiere og bygge en sikker og spennende naturklatrejungel.

– De har lang erfaring i å lage slike anlegg, sier prosjektleder Lisbeth Ax Syvertsen i prosjekt naturklatrejungel i regi av Aktiv i Hyggen.

Med på kurset i Hyggen var det deltakere fra o-laget, speideren, Hyggen-foreldre og langveisfarende fra Dagali.

En – to ferdig

I løpet av to dager sto klatrejungelen så godt som ferdig. Da gjensto bare sikkerhetsklarering av løypa igjen. Det blir Røyken Eiendom som har det formelle ansvaret for løypa som ligger tett opp til Hyggen oppvekstsenter.

– Vi startet prosjektet i fjor høst med å legge planer, og søke om finansiering. Jungelen skal være noe for alle, i alle aldersgrupper, men alle skal ikke nødvendigvis klare hele løypa. Her skal det være noe å strekke seg etter. Det viktigste er at alle kan gjøre aktiviteter her på sitt nivå om du er gammel, ung eller et lite barn, sier Ax.

– Her er det bare å prøve seg fram. Det er ingen oppskrift for hvordan du bruker jungelen, sier kursholder Ingrid Johannsdatter i BOJL.

Hun har bygget liknende naturklatrejungler både ved Basecampen på Preikestolen i Stavanger, Saltfjellet Nasjonalpark, på mange skoler og Folkehelseparken i Tysvær.

Forarbeidet

Selv om selve «jungelen» sto ferdig på to dager var det gjort mye i forkant.

– Vi har hatt god hjelp i forkant med felling av trær. Vi har merket ut hvilke som skulle bort. Vi har hatt fres stående og laget kutterflis som bunndekke i området. Anders Bakken har stilt opp med traktor, og vi har fått god hjelp fra skole og kommune, sier Ax.

På tampen

Mot slutten av dag to er området så godt som ferdig.

– Det er veldig morsomt å klatre her, sier Thelma Kristine Ax, som raskt hiver seg på tauene.

Lillebror Henrik og Olav Bjørk Bakken gyver også løs på utfordringen som står i kø.

De storkoser seg, og tror de kommer til å bruke mye tid i klatrejungelen de kommende dagene.

– Vi håper at vårt anlegg kan inspirere flere til å etablere en slik jungel. Det er ikke så mye som skal til for få det fullført, sier prosjektlederen.

Aktiv i Hyggen har finansiert jungelen med midler til har fått fra Gjensidigestiftelsen og nærmiljømidler.

– Vi har flere planer for området med både zipline og en sykkelbane, røper Ax.

Området er åpent for alle.

– Vi håper dette kan bidra til mer aktivitet og fellesskap i lokalsamfunnet, sier hun.