Registrering Brønnøysund

brreg.png

Årsmøter i lag og foreninger gir ofte endringer i styre, adresse eller annen kontaktinformasjon. Husk å melde inn til Enhetsregisteret.

Lag og  foreninger har plikt til å melde endringer som er gjort etter avholdt årsmøte. – Har dere valgt nytt styre? Skal en annen person være kontaktperson, eller har  dere fått ny adresse? Da skal Enhetsregisteret, eventuelt Foretaksregisteret ha  melding om dette i Enhetsregisteret. Minner om registrering i  Frivillighetsregisteret. – Er ikke foreningen allerede registrert, kan dette gjøres samtidig som melding  av endringer.

Bruk Altinn   Det er gratis å melde inn endringer og det er enkelt å gjøre via altinn.no. På forsiden velger du «Samordnet registermelding» under «Aktuelle skjema og tjenester».  Du finner lenke på skjema  og logger inn ved hjelp av din foretrukne elektroniske identifikasjon,  som for eksempel MinID. Deretter velger du «Endringer/nye opplysninger», taster  inn riktig organisasjonsnummer og følger instruksene videre.

– Opplysningene  dine meldes bare en gang, enten foreningen kun er registrert i Enhetsregisteret  eller om den også er registrert i Foretaksregisteret.  Meldingen kan  signeres av daglig leder, annen kontaktperson, ett av styremedlemmene eller en  annen som har fått tildelt signeringsrett.

Legg ved  protokoll   Hvem som er  valgt til styremedlemmer må dere dokumentere med å legge ved protokoll fra  årsmøtet. – Det er viktig å påse at det er samsvar mellom det styret som blir meldt og  det styret som er valgt i møtet. Når meldingen er godkjent og nye opplysninger  er registrert, vil dere få ny, oppdatert registerutskrift. Dersom foreningen er  registrert i Foretaksregisteret, vil dere også få ny, oppdatert firmaattest. I  tillegg blir Brønnøysundregistrenes nettside oppdatert med de nye opplysningene  med en gang meldingen er innført.

Fakta om  foreninger

●73 200 foreninger var registrert i  Enhetsregisteret per 1.1.2014.     ●Hvert år meldes det inn om lag 31 000 endringer  på foreninger.     ●Av de 73 200 foreningene i Enhetsregisteret er 30 600 også  registrert i Frivillighetsregisteret.

Rett og plikt Han legger  til at det er viktig at Enhetsregisteret har registrert riktige opplysninger om  foreningen. – Opplysningene er offentlig tilgjengelige på nettsiden til  Brønnøysundregistrene slik at alle kan søke opp hva som står registrert. I  tillegg har alle offentlige etater både rett og plikt til å benytte  opplysningene fra Enhetsregisteret slik at dere slipper å melde de samme  opplysningene flere steder.