Livskraftige Lokalsamfunn i Numedal

folkehelsekonferanse.jpg

Buskerud Idrettskrets, ved bursdagsbarnet Katrine Brurberg Fredriksen og undertegnede, er i dag representert på en erfaringskonferanse i regi av de tre Numedalskommunene Nore og Uvdal, Rollag og Flesberg.

De er i sluttfasen av et treårig prosjekt som heter «Nærmiljø som fremmer folkehelse». Vi er heldige som får være med, vi er invitert av Flesberg kommune, ved Jon Gjæver Pedersen, som vi har et tett samarbeid med omkring «Aktive Lokalsamfunn».

Prosjektet har vært støttet av Helsedirektoratet og Fylkeskommunen. Noen av innledningene har vært «livskraftige lokalsamfunn-tilfeldig eller planlagt», «fra medvirkning til kunnskap og handling», «folketråkk», la oss gjøre det sammen». som innleder Kobro sier, verdien i det norske samfunnet er FOLK. Gi enkeltindividet og gruppers nyskapningsevne og vilje plass, det utgjør stedets kraft.

Dagen avsluttes med tre parallelle sesjoner rundt dagens tema. Jeg var med på salongsamtale om samskaping. Det er likeverdig samarbeid, altså noe mer enn dugnad, et likeverdig samarbeid. Da dukker jo opp et stort spørsmål-hvem er kommunen?

Takk for at vi fikk være med!
Øyvind ThorsenBuskerud idrettskretsAktive LokalsamfunnRandi Julie HaldorsenFlesberg kommuneRollag kommune og @Nore og Uvdal kommune.