Slik jobber IL Jutul med politiattester!

_MG_6634.jpg

Norsk idrett skal være et trygt sted å være for alle. Idrettsstyret har derfor vedtatt at alle idrettslag plikter å innhente politiattest for personer som skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige (under 18 år) eller mennesker med utviklingshemming. Akershus idrettskrets frykter at det finnes en del idrettslag som ikke har god nok kjennskap til ordningen med politiattester, og som derfor ikke har gode nok rutiner når det gjelder å administrere ordningen.

Her kommer punktvis informasjon om hvordan IL Jutul jobber med politiattester:

• Lagleder har ansvaret for å varsle ansvarlig for politiattester når det kommer nye trenere/ lagledere etc. som skal søke politiattest.
  • Ansvarlig henvender seg enten direkte til den som skal søke (dersom vedkommende ikke gjør dette selv innen kort tid)
  • Ansvarlig ber om personnummer og sender en bekreftelse til den som skal søke på formål med politiattest
  • Søker sender inn søknad og ansvarlig noterer inn personalia og kontaktinformasjon i tillegg til datoen for sendt søknad i oversikten.
  • Det kan ta opptil 4 uker i høysesongen å motta attest, derfor blir første purring sendt etter 4 uker fra notert dato.
  • Søker sender ansvarlig en scannet utgave av attesten på mail evt. viser den frem personlig når den er mottatt.
  • Ansvarlig noterer seg dato for mottatt politiattesten i oversikten.

Les mer på IL Jutuls nettside

Les mer på NIFs nettside