Nå er det mulig å finne gode og rimelige ski til barna

Byttehelgen_nyhetssak_612x345.jpg

Skiforbundet slår et slag for rimeligere utstyr. I november arrangerer hele 50 skiklubber over hele landet byttehelger. I Akershus er det tre idrettslag som er registrert med byttedag. Sjekk ut hvilke på byttehelgen.no.

Utøvere og landslagstrenere sier unisont at det er godt nok å benytte brukte ski for barn under 13 år.

-Vi synes det er synd at barn og unge slutter med idrett fordi utstyret blir for dyrt for foreldrene, sier Knut Nystad, smøresjef i Norges Skiforbund Langrenn. Derfor oppfordrer vi folk til å kjøpe brukt skiutstyr. I disse dager arrangeres det mange skimarkeder over hele landet hvor det er mulig å kjøpe bra utstyr til en rimelig penge. Vi mener at ett par ski holder i massevis for barn under 13 år.
For eksempel hadde Marit Bjørgen som liten bare ett par ski, som hun brukte til både hoppkonkurranser, langrenn og slalåm. Nå slår langrennsdronningen et slag for brukte ski og støvler for å bidra til mindre utstyrshysteri i barneidretten.
Trygt å kjøpe brukt
1 av 5 oppgir at de lar være å kjøpe brukt fordi de er usikre på kvaliteten. Byttehelgene som nå arrangeres skal gjøre det trygt å kjøpe brukt utstyr.
-Alle klubbene får veiledning rundt kvalitet og størrelser, og synlige utstyrsguider henges også opp i lokalene som brukes under byttehelgen. Du får hjelp til hva du skal se etter i en klassisk ski, en skøyteski, bindinger, staver og støvler. Slik ser man kjapt hva som passer når man skal kjøpe brukt skiutstyr, forteller Nystad.
Ja til brukt!
Under mottoet«JA til brukt!» arrangeres nå for første gang én felles byttemåned over hele landet. Målet er at andre skal få nytte av skiutstyret som barna dine eller du selv har vokst fra.
Det er god økonomi - og masse idrettsglede - i å kjøpe brukt!