Nå blir det litt lettere å inkludere!

Inkludering.jpg

I Akershus er omtrent 16 % av innbyggerne innvandrere. Dette kan bety at de ikke alltid ser på idrett på samme måte som Ola Nordmann. Når språk i tillegg kan være en barriere, er det ikke alltid så enkelt å forklare, eller forstå hva for eksempel «dugnad» er. Nå har vi gjort det litt enklere.

Resultatene fra sist års inkluderingsarbeid peker på at det er noen tiltak som gjør det enklere å rekruttere på sikt. Noen av disse er å samarbeide med en kirke eller moské, en innvandrerorganisasjon, å rekruttere ledere og trenere fra minoritetsbefolkningen eller å ha spesielt rekrutteringskampanjer for å inkludere flere med minoritetsbakgrunn.

Språk som barriere
En vanskelig barriere er språk. Selv om idrett finnes over hele verden, er det ikke alltid det er enkelt å forklare måten norsk idrett bruker frivillige til å organisere idretten. Akershus idrettskrets har i samarbeid med Oslo Idrettskrets laget åtte korte videoer på like mange språk. Oppfordringen er enkel: Har dere innvandrere i deres nærområde og ønsker å inkludere dem – gi videoene en synlig plass på deres nettside! Bruk dem ved foreldremøter. Kanskje dere kan fortelle FAU at de finnes?

Last ned, eller lenke til videoene direkte til idrettslagets sider. Du finner alle videoene på http://bit.ly/Inkluderingsvideo

Språkene er:
Norsk
Engelsk
Arabisk
Polsk
Somalisk
Tigrinja
Tyrkisk
Urdu

Det finnes også brosjyrer på ulike språk.
Klikk her  og klikk deretter på materiell for idrettslag på nettsiden.