Lederen har ordet

Sven Even Maamoen_nyhetssak.jpg

Vårt hovedvalgspråk  er IDRETT FOR ALLE - IDRETTSGLEDE FOR ALLE som nå blir satt på en alvorlig prøve.

Syria og Irak med 22 og 30 mill. innbyggere er den moderne sivilisasjons vugge.  Det var på slettene rundt Eufrat og Tigris og opp til Kaukasus at bysamfunn, vitenskap og humanisme ble født. Krigene i disse landene truer med å knuse den verdensarv av sivilisasjon som ligger der i ruiner.  Den Islamske Staten (IS) har sendt sjokkbølger gjennom området og tvunget millioner på flukt.  Jordan, Libanon og Tyrkia har i dag 3 mill. flyktninger å ta vare på.  Og nå er marsjen gjennom Europa til Tyskland startet.  Det landet som utslettet og sendte forfulgte ut 1940-45 åpner nå sine grenser for politisk forfulgte flyktninger. 800.000 banker på Tysklands dører.  Tyskland med 82 mill. innbyggere og etterhvert Frankrike (64) og England (61) vil måtte bære Europas humanisme på sine skuldre. Rike land som Saudi Arabia, Qatar og Arabiske Emirater har foreløpig sagt nei til flyktninger.  Lille Norge med 5,1 mill. innbyggere har vedtatt å ta imot 8.000 til våre lokalsamfunn. Det er bra.  Og idretten skal være største frivillige lokale nettverk som skal tilby varme og stå åpne, som idretten alltid har gjort uten diskriminering av noen.

Sven E Maamoen
Leder i Akershus Idrettskrets