La oss gjøre idrettsarenaen litt sunnere!

SmartIdrettsmat_TINE.jpg

Hva med wraps eller rundstykker i stedet for pølser og sjokoladekake? Grove vafler kan smake like godt som vanlige vafler. Med noen enkle, små grep kan det være mulig. Men er det mulig å både servere sunnere alternativer og tjene gode penger til klubbkassa?

Sammen med TINE vil vi gi deg svaret på hvordan du kan øke salget i kiosken, og samtidig gi både utøvere og tilskuere bedre energi med TINEs Smart Idrettsmat. TINE ønsker å være med på å gi en god start ved å etablere sunne og gode vaner innenfor matglede, kosthold og fysisk aktivitet som man vil ha glede av gjennom hele livet. Barn og unge som driver med idrett eller andre fritidsaktiviteter tilbringer mye tid på arenaer hvor det ofte selges usunn mat, og TINE ønsker med konseptet Smart Idrettsmat å gjøre disse arenaene litt sunnere.

Vi håper alle med ansvar for kiosker og servering vil reflektere rundt hva idrettslaget tilbyr utøvere og publikum på idrettsarenaen i dag og hvordan fremtidens idrettskiosk kan se ut. Vi lover at kurset «Morgendagens idrettskiosk» under årets DSK lørdag 19. november, skal inspirere dere til å sette i gang arbeidet!

Klinisk ernæringsfysiolog fra TINE Lise Marie Branstadmoen har flere tanker om hva som er viktigst med ernæring på idrettsarrangement. - Barn og foreldre kan tilbringe lange dager på idrettsarrangementer, og derfor bør man tilby mat og drikke som kan inngå i et sunt kosthold. Unge som er i aktivitet trenger påfyll av mange næringsstoffer gjennom dagen, og maten de spiser på idrettsarrangementer bør bidra til dette påfyllet. Det er også viktig å spise smart for å holde energien og konsentrasjonen oppe slik at prestasjonen opprettholdes. Like viktig er også vanene de tar med seg videre. Idrett handler om å spille på lag med kroppen og legge til rette for å yte optimalt. Idrettskioskene kan bidra til å inspirere og motivere til et sunt kosthold.

- Bør man ikke servere kaker på arrangementer i det hele tatt? Det gjør for så vidt ikke noe om de voksne/tilskuerne kjøper seg noe godt til kaffen, men det er jo et paradoks at dem som sitter på tribunen dytter i seg søtsaker, mens utøverne som løper rundt og svetter skal spise brødskiver mellom kampene. Her må foreldrene tenke på hva slags signaler de sender til de unge. En løsning kan være å dele opp dagen slik at for eksempel kaker er forbeholdt ettermiddagen, mens det til frokost og lunsj serveres sunnere matvarer, avslutter Branstadmoen.

Les mer om kurset «Morgendagens idrettskiosk» her.