Idrettsglede for alle – med hjelp fra AIK

rullestolbasket.jpg
illustrasjonsfoto

Driv IL har med god hjelp fra Akershus idrettskrets startet opp aktivitetsgruppe for barn og ungdom som har funksjonsnedsettelser. Hvordan startet de opp og hva betyr dette tilbudet for idrettslaget og deltagerne?

Det skal være mulig for alle å delta i idrett, det betyr at det må legges ekstra til rette for dem som har større hindringer enn andre. Aktivitetsgruppen som er etablert i Driv IL er for barn og ungdom i alderen 6 –16 år med funksjonsnedsettelse eller behov for litt ekstra tilrettelegging.

I forbindelse med at OL-ilden var på Jessheim arrangerte Akershus idrettskrets et kurs i tilrettelegging av idrett for mennesker med funksjonsnedsettelser. På dette kurset deltok trener og leder av aktivitetsgruppa i Driv IL, Kate S. Jakobsen. Og hun er ikke i tvil om viktigheten av et slikt kurs.

– Kurset var en vitamininnsprøyting! Vi ble veiledet i hvordan det er å være utøver og hvordan man som trener og leder kan tilrettelegge på en tilfredsstillende måte, sier Kate entusiastisk.

I tillegg til å arrangere kurs med deltagere fra Driv IL, har Akershus idrettskrets hjulpet til med rådgivning og informasjon.

- Ingen er for dårlig!

Aktivitetsgruppa søker faglig støtte og kompetanse fra alle gruppene i idrettslaget, slik at deltagerne kommer innom forskjellige treningsformer og idrettsgrener i løpet av et kalenderår. Målet er at utøverne i gruppen skal få innblikk i det alminnelige idrettsmiljøet på lik linje som søsken og venner. Utøverne har allerede truffet nye venner, og samholdet blandt utøvere, foresatte og støttekontakter er enestående.

– Vi vil ikke bare drive med trening, men gruppen skal også være et sosialt samlingssted med vekt på sosiale tilstelninger, deriblant arrangementer som turer og sosialisering. Det er viktig å få denne gruppens personer mest mulig integrert blant andre barn og unge og dermed minske “avstanden” mellom dem, forsetter Kate, som i tillegg til å være leder og trener i gruppen også er en engasjert mor. Hun avslutter med en appell som kan gå ut til langt flere enn medlemmene i Driv IL: «Ingen er for dårlig fungerende for aktivitetsgruppa!»

Hva kan idrettslaget få hjelp til?

Akershus idrettskrets kan bistå idrettslaget med veiledning, kurs, markedsføring av tilbud, tips om økonomiske midler og utstyr dersom dere ønsker å starte opp et lignende tilbud.

I tillegg arrangerer idrettskretsen hvert år en aktivitetsleir for barn og ungdom fra 8 – 20 år, informasjon og innbydelse til denne legges ut på hjemmesiden.