Hvem sine penger?

volleyball1.jpg

Idrettskretsen får en del spørsmål om lagskasser og opptjente dugnadspenger. En utøver har kanskje jobbet et betydelig antall dugnadstimer, og på denne måten vært med å tjene penger til laget sitt. I tillegg har kanskje utøverne betalt inn penger til lagskassen.

1. Men hva skjer når en på laget slutter? Kan vedkommende da kreve å få utbetalt «sin andel»?

NEI! Idrettslaget er «selveiende og frittstående», jfr NIFs lov § 10-1(2)b). I dette ligger det at ingen har krav på å få med seg noe som helst ut av idrettslaget. Verdier som er tjent opp i fellesskapet, forblir i fellesskapet. Dette bør idrettslaget være åpne på og kommunisere tydelig, sånn at de unngår misforståelser og krangler.

1. Hva om alle på laget slutter (laget legges ned), og går over til en annen klubb; Kan laget da kreve å få med seg pengene over til ny klubb?

NEI! Ingen har krav på å få med seg noe som helst. Men dersom et lag legges ned, og disse utøverne går til et annet IL for å drive sin aktivitet der, kan hovedstyret velge å vedta å overføre disse pengene til det nye idrettslaget. Men i utgangspunktet så forblir pengene i idrettslaget.