Hva er idrettens verdi ved siden av frivillighet og folkehelse?

idrettskonferanse.jpg

En av idrettens viktige verdier er frivilligheten, og idrett fører blant annet til bedre folkehelse og utvikling av sosiale nettverk i lokalmiljøet. I tillegg til dette spør vi: Har idretten også en betydelig økonomisk verdi for samfunnet?

Den 27. april inviterer Akershus idrettskrets og Akershus fylkeskommune til konferanse på Gardermoen, og målet er å belyse hvilken økonomisk betydning idretten har - ved siden av frivillighet, folkehelse og alt det vi normalt fokuserer på.

Idrettsarrangementer, også breddearrangement, skaper store ringvirkninger for samfunnet. I Sverige viser forskning at BNP fra sportsbransjen utgjør opp mot 3% av total BNP, og at det lokalt kan være enda større. I den kommunen hvor Vasaloppet har målgang, i Mora, anslår forskerne at det kan være så mye som 8% av kommunens BNP som kommer fra dette arrangementet. Tenk hva dette betyr for lokalsamfunnet i form av arbeidsplasser og utviklingsmuligheter! I Norge er sportsbransjen en av de største merkantile bransjene, og mye av dette kommer naturligvis av idrettens utbredelse. Administrerende direktør Trond Evald Hansen i Sportsbransjen AS forteller oss at «Ingen andre land selger så mye sportsutstyr per person som i Norge».

Idrett er med andre ord en viktig aktør for lokal-, regional- og nasjonal utvikling – også i økonomisk forstand. Dette vil vi se nærmere på under konferansen «Ved siden av frivillighet og folkehelse – hva er idrettens verdi?».

Program og påmelding