Hva er idrettens verdi – ved siden av frivillighet og folkehelse?

Intervju sigbjørn.jpg

Over 100 deltagere fikk svaret på dette da AIK arrangerte Idrettskonferansen 2017 i samarbeid med Akershus Fylkeskommune.

Program for kvelden var:

• Idrettens verdier og effekter - Henrik Schöldström, Stockholm idrottsförbund. Han viste til forskning som beskriver at folk flest mener at idrettsanlegg er viktige for lokalsamfunnet, selv om de selv ikke er aktive i anleggene.

• Turisme - økonomisk effekt av regionale arrangementer - Stein Cato Røsnæs og Trine Moe, Østfold fylkeskommune. Det ble vist til konkret måling av effekt ved store arrangement. Det er viktig å kunne gjøre eksakte kalkulasjoner.

• Intervju med Sigbjørn Johnsen. Idrettens betydning i lokalsamfunnet betyr svært mye for enkeltmennesker, og Sigbjørn Johnsen tok til orde for å oppfordre til å bry seg enda mer om de som kan falle utenfor enten på grunn av ensomhet, alder, økonomi og andre faktorer. Breddeidretten skal være åpen for alle!  Han viste til at Skedsmo kommune har et aktivitetskort og de prøver å få til noe lignende i Brumunddal. Samholdet i idrettslaget kan gjøre en stor forskjell i enkeltpersoners liv -  idretten bringer folk sammen! Sigbjørn Johnsen omtalte idrettsanleggets funksjon som en mulighet for «sammensmelting av generasjoner».

• Kultur og idrett som driver for næring- og samfunnsutvikling - Marianne Aashaug, Gjøvikregionen. Det ble beskrevet hvordan de jobber for å øke verdiskaping av opplevelser og arrangementer i regionen. Visjonen er at regionene skal oppleves som Norges beste på arrangement og opplevelser!

• Selvaag satser millioner på en skihall - hva betyr det for lokal økonomi? - Kjetil Fladmark Larsen, Selvaag. Verdens største innendørs skihall for langrenn og alpint vil tiltrekke seg aktive, mosjonister, skoler og næringsliv. Fladmark innrømmet at dette kunne han snakke om «i det uendelige». Anlegget vil skape store ringvirkninger for idrett og næringsutvikling, og det er satset på topp kvalitet i alle faser av plan og utbyggingen!

• Markedsverdien av folks interesse for idrett - Trond Evald Hansen, Sportsbransjen AS. Norge selger mest sportsutstyr i verden per capita! Faktisk kjøper vi 30% mer enn de som kommer etter oss på statistikken! Det selges tre ganger så mye som gjennomsnittet i Europa. Det er trendy å være sporty! Det er utvilsomt en kobling mellom utbredelse av idrett og næringsvirksomhet!

Konklusjonen etter endt program er at idretten faktisk har stor verdi ved siden av frivillighet og folkehelse.  Ringvirkningene av idrett og fysisk aktivitet gir muligheter for næringslivsutvikling og arbeidsplasser i et betydelig omfang. Utvikling av arrangement er, som vi har sett, en sektor i vekst. Flere regionale aktører har satt dette arbeidet i system og funnet pålitelige modeller for å beregne de økonomiske virkningene. Det gir gode beslutningsgrunnlag for videre utvikling. Stå på!

Konferansen ble sendt live, og opptaket kan du se her.