DSK2016: Hvordan få med flere ungdom lenger?

fellesplanke.jpg

Frafallet av ungdom i norsk idrett – Vi hører om det – vi snakker om det – men hva kan vi gjøre med det?

Omtrent 80 % av alle barn mellom 6 og 12 år deltar i idretten, noe som tyder på at disse finner seg godt til rette i tilbudet idrettslagene gir. I løpet av ungdomsårene (13-19 år) skjer det derimot store endringer, og vi har en utfordring når det gjelder å få ungdommer til å fortsette med idrett etter fylte 13 år.

Derfor inviterer vi idrettslag i Akershus til foredrag og workshop med ungdomsidretten på agendaen. Sesjonen er for tillitsvalgte (i alle aldre - ta gjerne med noen ungdommer!) i idrettslag som ønsker å forbedre sin ungdomsidrett. Sammen finner vi de gode ideene og kanskje løsningen?

PROGRAM

• 10:00 Åpningsforedrag «Dine tanker; den avgjørende suksessfaktor!» med motivator Øyvind Hammer
  • LUNSJ
  • 12:15-15:30 Ungdomsidrett: Hvordan få med flere ungdom lenger?
    • Ungdom og idrett – Hva vil vi med ungdomsidretten? Åse Strandbu, professor Norges idrettshøgskole
    • Idrettens mål og strategier – har de hatt effekt på ungdomsdeltakelsen i norsk idrett? Atle Rolstadaas, tidligere masterstudent NTNU og klubbveileder Norges idrettsforbund
    • Et idrettslag forteller om sine erfaringer med målgruppen¨
    • Work-shop styrt av veileder

Link til påmelding finner du på Den Store Kurshelgens egne nettsider

Noen fakta om ungdomsidrett – i mens vi venter på lørdag 19. november…

For å kunne gjøre noe med frafallet blant ungdom, må vi kjenne årsakene til at ungdom slutter med organisert idrett. Med utgangspunkt i tilgjengelig forskning har vi samlet følgende fakta om ungdomsidretten:

1. Ungdom ønsker å trene for å ha det gøy og for å møte andre.
    Undersøkelser viser at den viktigste grunnen til at ungdom trener er for å holde seg i form (82%), det er gøy (72%), få en sunn kropp (69%) og være sammen med andre (61%) (undersøkelse Aktiv Oslo-ungdom, Strandbu og Bakken 2007).
  2. Ungdom ønsker et tilbud for de som ikke har prestasjonsmål og fokus på konkurranser.
    Rapporten «Orker ikke, gidder ikke, passer ikke» (Ørnulf Seippel, 2005) viser at en av årsakene til at ungdom slutter er fordi idrettslaget ikke har et godt nok tilbud, og/eller at ledere og trenere har feil fokus/feil «oppdrag» fra sine klubber. De tar ikke hensyn til individet, men «målet», «kampen skal vinnes…..». Det er ofte slik at ambisjonsnivået settes av den enkelte trener, ikke av idrettslaget.
  3. Ungdom er mer aktive enn før, men ikke i idrettslagene.
    Rapporten Ungdata, NOVA (2016) og viser at ungdom er mer aktive enn før, men på andre arenaer. Nøkkeltall fra Helsedirektoratet: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attach-ments/1177/N%C3%B8kkeltall%202016%20IS-2464.pdf

Andelen unge som trener i idrettslag eller i annen organisert trening avtar med alder, samtidig som andelen som trener på treningsstudio øker. 58 % av elevene som trener på 8. trinn oppgir at de trener i idrettslag. På videregående skole trinn 3 har deltakelse i idrettslag sunket til 24 %, mens over halvparten oppgir at de bruker treningsstudio.

Bilde av graf som viser treningsvaner blant ungdom

Ved spørsmål ta kontakt med rådgiver Guro Røen / guro.roen@idrettsforbundet.no