Arven etter OL-ilden

Kremen YA feb 2016.jpg
Deltakerne i Young Active er motiverte for å gjøre en innsats i sine idrettslag

Fredag 5. februar kom OL-ilden til Akershus.
Hva har Akershus idrettskrets tenkt skal skje etter dette arrangementet? Er det mulig med en slags olympisk arv etter OL-ildens Akershus-besøk?

Kvelden startet med at hele inne- og uteområdet i Ullensaker idrettspark ble fylt med 20 forskjellige aktiviteter. Litt senere på kvelden kom OL-ilden og det ble gjennomført en fakkelstafett inne på området med tenning av ild. Det var fylkesvinner av Årets ildsjel Martin Gøranson fra Bærums Verk og Hauger IF som fikk dette ærefulle oppdraget foran rundt 700 fremmøtte. Under arrangementet var det salg av varer fra Morgendagens idrettskiosk – et samarbeid med idrettsfag på Hvam vgs om å tilby et sunnere alternativ i idrettskiosken. Morgan Sulele avsluttet kvelden med mye liv og et streif av sommerfeeling i februar.

Videreutvikling av Morgendagens idrettskiosk

Vi har laget et oppskriftshefte med rettene som utgjorde Morgendagens idrettskiosk under fakkelmarkeringen. Tanken er at dette konseptet skal videreutvikles og presenteres under Den Store Kurshelgen 19. november.

Startskuddet til Young Active

Året 2016 er idrettens ungdomsår. Derfor gikk startskuddet for pilotprosjektet Young Active av stabelen denne helgen - et konsept utviklet av Nordland idrettskrets. Sammen med seks idrettslag i Akershus skal vi i løpet av året skolere 24 ungdommer i det å lede aktivitet og være gode ledere og rollemodeller. Målet er at disse unge lederne skal starte opp mosjonstilbud for ungdom i sine idrettslag, såkalte YouAct-grupper. Deltakerne var svært engasjerte og lærevillige denne første samlingen, hvor Aktivitetslederkurs for ungdom stod på planen. De involverte idrettslagene er også motiverte til å ta fatt på oppgaven, som forhåpentligvis skal ende i en modellbeskrivelse av «best practice» på hvordan starte opp et treningstilbud i idrettslag for og med ungdom. Vi gleder oss til fortsettelsen.

Fakkelmarkeringen i Akershus ble et stort og innholdsrikt arrangement – hvor idrettsgleden ble feiret! Dette ble mulig å få til på grunn av alle samarbeidspartnerne som gjorde sitt for at dette skulle bli en fin markering – deriblant Ullensaker kommune, Ullensaker idrettsråd og lokale idrettslag.