Årsmøtet har all makt

Lovhefte_nyhetssak_612x345.jpg

Er det ting du irriterer deg over i idrettslaget ditt? Har du kanskje gode ideer til hvordan ting kan gjøres på en smartere måte? Ønsker du å bli en del av styret i idrettslaget? Da må du møte opp på årsmøtet.

Årsmøtet er idrettslagets høyeste myndighet, og avholdes hvert år innen utgangen av mars måned. Alle idrettslagets medlemmer har adgang til årsmøtet, men for å ha stemmerett og være valgbar må man ha fylt 15 år, vært medlem av idrettslaget i minst én måned og ha betalt sin medlemskontingent (hvis betalingsfristen er passert).

3 ofte stilte spørsmål:

1. Har foreldre (som ikke selv er medlem av idrettslaget) stemmerett på vegne av barna sine på idrettslagets årsmøte?

Svar: Nei. Ingen kan møte eller avgi stemme ved fullmakt.

1. Holder det at saksdokumentene deles ut på årsmøtet, eller må de sendes ut i forkant?

Svar: Fullstendig saklisteog andre nødvendige saksdokumenter med forslag til årsmøtet må være gjort tilgjengelig senest én uke før årsmøtet.

1. Kan årsmøtet likevel avholdes, dersom innkallingen ikke er foretatt 100 prosent ift. idrettslagets lov?

Svar: Et av punktene på agendaen på årsmøtet er «Godkjenne innkallingen, saklisten og forretningsorden». Her kan man spørre årsmøtet (altså forsamlingen) om de likevel vil godkjenne innkalling og sakliste, til tross for mangler. Blir innkalling og sakliste ikke godkjent, må det innkalles til et nytt årsmøte.

Les mer om idrettslagets årsmøte!