Martin er Årets ildsjel i Akershus

Bilde 1 Martin.jpg
Foto: Bærumsavisen

22 år gamle Martin Gøranson fra Bærums Verk Hauger Idrettsforening er Akershus' fylkesvinner av prisen Årets ildsjel som deles ut på Idrettsgallaen 9. januar. Han blir fakkelbærer under åpningsseremonien til Ungdoms-OL, samt den som skal tenne ilden under Fakkelmarkeringen på Jessheim 5. februar.

Av over 40 nominerte ildsjeler i Akershus, nådde Martin Gøranson fra Bærums Verk Hauger IF helt opp.

- Jeg er veldig overrasket. Jeg visste ikke om denne nominasjonen, så når jeg ble kontaktet av Akershus idrettskrets ble jeg nesten litt fortumlet og selvfølgelig veldig stolt. Dette er stort for meg, og jeg føler meg beæret over å ha vunnet denne prisen, forteller Martin.

Tross sin unge alder har Martin allerede rukket å ha mange forskjellige verv og bidratt med sin tid og ressurser til idretten. Organisasjonssjef i Akershus idrettskrets Runar Sveen oppsummerer årets kåring.

- I Akershus er det mange unge og lovende idrettsledere. Selv om årets kandidater er under 26 år vitner innstillingene om at her har vi mye glød og engasjement. Vi valgte til slutt Martin som vår nummer én, fordi han har påtatt seg mange ulike roller gjennom 8 år som ildsjel allerede. Han har tatt ansvar langt utover egen aktivitet som trener, dommer, i skolearrangement, som trener for funksjonshemmede osv. Dette står det virkelig respekt av.

Martin skal få sin heder og ære under Fakkelmarkeringen på Jessheim fredag 5. februar. Da skal han også få tenne den olympiske ild.

- Jeg gleder meg til å få tenne ilden på Jessheim 5. februar, sier han entusiastisk

Oppdateringer rundt Fakkelmarkeringen på Jessheim kan du følge på Facebook.

Om Årets ildsjel 2016

Kriterier for å vurderes som Årets ildsjel 2016 (fra offisiell utlysning):

•Han/ hun er under 26 år gammel.
•Vedkommende har gjort en solid innsats for idretten.
•Hun/han kan være enten trener, tillitsvalgt eller ha andre verv i idretten.
•Ikke være heltidsansatt

Nominasjonen av Martin Gøranson i sin helhet:
Navn på ildsjel: Martin Gøranson
Fødselsår: 1993
Klubb/idrettslag: Bærums Verk Hauger Idrettsforening
Idrett: Innebandy
Fylke: Akershus
Antall år som ildsjel: 8

Begrunnelse: Martin er og har lenge vært en engasjert person som har hatt og har flere verv i klubben. Han ble medlem når han var 11 år. Det tok ikke lang tid før Martin engasjerte seg for Innebandy i klubben. Det er mange ulike verv og roller som Martin har tatt på seg, både inne på banen og utenfor. Trener for barnas idrettsskole i klubben, deltatt i arrangementer for 6. klasse turneringer i Bærumsskolen, dommer fra han var 15 år, og tatt både Trener 1 og Trener 2 utdannelse ved siden av skole, jobb og idretten Innebandy, Trener for Gutter 13 nå på tredje året, samt Damer 16/A-lag og herrer B-senior mens han var spiller. De mer formelle verv innenfor utøvelse av aktivt lederskap er mange, herunder bidratt som arrangør ved Jenteturneringen i 2 år og dekket alt innen kampoppsett, dommeroppsett samt vært dommer selv, bidratt i flere år ved arrangement for El-innebandy som er Innebandy for funksjonshemmede, stilt som Innebandy representant for klubben på Forbundets årsmøte og selvfølgelig spiller Martin Innebandy selv. Martin har i klubb og nærmiljø tidligere blitt hedret for sin innsats: Årets trener, Årets ildsjel, Årets profil og klubbens pris for innsats for barn og unge. Martin er en verdig kandidat.