- Det beste er å se gleden hos deltakerne

IMG_6818.JPG

Torsdager kl 19:30 samles ungdom i Søndrehallen for å trene og ha det gøy sammen. Treningene ledes av de unge lederne Martine (18), Robin (18), Anna (15), Sigvart (15) og Julie (18). Disse er skolert gjennom Akershus idrettskrets' pågående pilotprosjekt Young Active. Vi besøkte gjengen fra SHIUL og tok en prat om hvordan det har vært å lede Young Active så langt fra oppstarten 1. september.

- Det har vært gøy!

På kveldens trening møter fire av de fem lederne. Økta er ferdig planlagt, og de håper det kommer mange. Når klokka er halv åtte har hele 13 ungdommer møtt opp, klare for å være i aktivitet den neste timen.

- Det har vært gøy!, sier de alle i kor

- Det har vært morsomt å få lage et opplegg, planlegge en økt og få lede i praksis, fortsetter Anna

- Det er også en fin måte å bli kjent med flere her på Hemnes. Når vi begynte kom det fire stykker på treninga og vi har bare blitt flere og flere for hver gang, forteller Martine

Dagens trening bestod av en variert aktivitetsmeny; lenkesisten, løvetemmer’n, rumpebasket, 3’er fotball og avsluttet med felles uttøyning i sirkel. Under uttøyningen fikk også deltakerne komme med sine tilbakemeldinger om treningsøkta.

Hvorfor ville dere bli ledere i Young Active?

- Først og fremst fordi jeg synes det var et spennende prosjekt, sier Martine.

- Ja, det var spennende å få muligheten til å være med å starte opp dette. En mulighet jeg ikke ville gå glipp av, fortsetter Robin.

- Det er en fin måte å få erfaringer med å lede andre, men også for personlig utvikling. Som at man får bedre selvtillit og tør å snakke blant folk og blir tryggere på seg selv, legger han til.

Tar tid

Selv om de unge lederne har kommet godt i gang, har det også vært utfordringer på veien.

- Markedsføringen! Det har vært utfordrende å reklamere for tilbudet, slik at folk vet om at det finnes og at vi har startet opp. Vi vil jo at folk skal komme og få prøvd det ut., forteller de

- Det har også tatt mye tid. Kanskje mere enn vi forestilte oss på forhånd. I tillegg til selve treningene bruker vi en del tid utenom for å planlegge opplegget. Vi har alle en hektisk hverdag fra før, så dette kommer jo oppå alt annet. Men det går fint så lenge alle bidrar og følger opp det vi blir enige om, mener Martine

I SHIUL har de fem unge ledere som sammen har ansvaret for at Young Active-treningene går som de skal.

- Det er godt å være fem ledere. Da blir vi mindre sårbare, og det gjør at vi alltid klarer å være minimum to stykker på treningene. Vi rullerer på hvem som har ansvaret fra gang til gang, forklarer Martine

Bildet: Fire av lederne i Young Active SHIUL. Fra venstre: Sigvart, Robin, Martine og Anna.

En del av idrettslaget

De unge lederne er kledd opp i klubbdressen til SHIUL og Young Active er etablert som en gruppe i idrettslaget på lik linje med de andre særidrettene. Martine er gruppeleder, noe som innebærer at hun også representerer Young Active i hovedstyret.

- Idrettslaget har tatt oss seriøst og vil at vi skal lykkes. På styremøtene har vi også diskutert Young Active og hvordan vi kan utvikle det. Det er godt at flere engasjerer seg i det vi driver med, forteller Martine

Når de nå har kommet i gang med treningene, er det flere ting de gleder seg over.

- Det beste er å se gleden hos deltakerne på treninga, sier Sigvart.

- Det er også moro å få være med å starte noe nytt og se noe vokse, mener Anna.

Denne høstkvelden vender 13 ungdommer hjem fra trening i Young Active SHIUL. De forlater hallen med svett pannelugg og røde roser i kinnene – og kanskje viktigst, med et smil om munnen...

Ungdomsidretten på agendaen lørdag 19. november 2016

Interessert i å gjøre noe med ungdomsidretten i ditt idrettslag? Nysgjerrig på Young Active og lignende tiltak? Under Den Store Kurshelgen lørdag 19. november setter vi ungdomsidretten på agendaen, og vi inviterer til faglig innlegg og work-shop med temaet "Hvordan få med flere lenger?". Les mer her.

Les mer om Young Active SHIUL på deres nettsider.

Les mer om Young Active i Akershus her.

For spørsmål til Young Active spesielt eller ungdomsidrett generelt, kontakt rådgiver Guro Røen / guro.roen@idrettsforbundet.no