Young Active

YA_logo_idrettsglede_RGB_b.png

Vi hører om det og snakker om det: Frafallet av ungdom i norsk idrett. I pilotprosjektet Young Active gjør vi også noe med det!

Young Active er et konsept som skal ta vare på de ungdommene som ønsker å drive organisert idrett og trening på mosjonsnivå, hvor det sosiale er en viktig del av aktiviteten. I tillegg ønsker vi å synliggjøre en leder- / trenerkarriere for ungdom, og derfor er trenerne i Young Active unge ledere i alderen 15 til 19 år. Young Active er ungdomsløftet i praksis!

Visjon og mål med prosjektet

Februar 2016 startet Akershus idrettskrets opp pilotprosjektet Young Active sammen med seks idrettslag i Akershus.

Visjonen er "Idrettsglede for ungdom".

Young Active har som hovedmål å få ungdom til å engasjere seg som ledere og trenere i Akershusidretten, og gjøre dem rustet til å starte opp treningsgrupper («YouAct-grupper») i sine idrettslag.

1. Ungdom (15-20 år) som ønsker å bli trenere / ledere for en YouAct-gruppe

2. Ungdom (13-19 år) som ønsker å trene variert to ganger i uken

Forslag til aktiviteter for en YouAct-gruppe

-Åpen hall

-Basistrening / styrketrening -Cross training

-Mosjonspregede aktiviteter

-Forskjellige idretter (variere fra gang til gang). Lekpreget.

-Turneringer / events

Resulater 2016/2017

• Skolert 24 unge aktivitetsledere fra seks idrettslag i Akershus.
  • Gjennomført tre samlinger for deltakerne: Aktivitetslederkurs for ungdom, Lederkurs for ungdom, Nettverkssamling og faglig påfyll for unge ledere i Akershusidretten.
  • Startet opp fire YouAct-grupper i regi av de involverte idrettslagene.
  • Etter endt evaluering i 2017 er interessen stor for videre skolering og utvikling av prosjektet.
  • To andre idrettslag meldte også sin interesse for å starte YouAct-grupper.

Young Active som konsept har blitt utviklet av Nordland idrettskrets, og Young Active i Akershus er basert på erfaringene fra dette arbeidet. Les mer om Young Active i Nordland her.