Young Active

YA_logo_idrettsglede_RGB_b.png

Vi hører om det og snakker om det: Frafallet av ungdom i norsk idrett. I pilotprosjektet Young Active gjør vi også noe med det!

Young Active er et konsept som skal ta vare på de ungdommene som ønsker å drive organisert idrett og trening på mosjonsnivå, hvor det sosiale er en viktig del av aktiviteten. I tillegg ønsker vi å synliggjøre en leder- / trenerkarriere for ungdom, og derfor er trenerne i Young Active unge ledere i alderen 15 til 19 år. Young Active er ungdomsløftet i praksis!

Visjon og mål med prosjektet

Februar 2016 startet Akershus idrettskrets opp pilotprosjektet Young Active sammen med seks idrettslag i Akershus.

Visjonen er "Idrettsglede for ungdom".

Young Active har som hovedmål å få ungdom til å engasjere seg som ledere og trenere i Akershusidretten, og gjøre dem rustet til å starte opp treningsgrupper («YouAct-grupper») i sine idrettslag.

Delmål - Innen sommeren 2017:

• Skolere 24 unge aktivitetsledere fra seks idrettslag i Akershus
  • Starte opp seks YouAct-grupper i regi de involverte idrettslagene
  • Utarbeide en modellbeskrivelse av «best practice» til idrettslag som ønsker å starte opp mosjonsaktivitet for ungdom og med unge som trenere, såkalte YouAct-grupper.

Seks idrettslag i Akershus er med

Følgende seks idrettslag er med i pilotprosjektet for perioden 2016/2017:

• Ull/Kisa IL
  • Sørumsand IF
  • Søndre Høland Idretts- og Ungdomslag
  • Oppegård IL
  • Fossum IF
  • Vollen Ungdomslag

For spørsmål om Young Active i Akershus ta kontakt med:

Prosjektleder Guro Røen i Akershus idrettskrets
guro.roen@idrettsforbundet.no / 66 94 16 09

Young Active som konsept har blitt utviklet av Nordland idrettskrets, og Young Active i Akershus er basert på erfaringene fra dette arbeidet. Les mer om Young Active i Nordland her.