Logo til Viken idrettskrets

Nei til russisk deltakelse på Skisprinten

Viken idrettskrets støtter Norges Idrettsforbund, Norges Skiforbund, worldcup-sponsoren COOP og arrangøren i kravet om at årets Skisprint går uten deltakelse fra Russland.

Vi ber alle parter jobbe utrettelig for å snu FIS i denne saken, og vi har håp om at FIS snur innen torsdag.

Vi vil ikke at norske og andre lands utøvere skal komme i den situasjon at de må stå overfor valget om å stille eller ikke stille. Det er ledernes ansvar å ta slike avgjørelser.

Viken idrettskrets ønsker ikke å straffe russiske utøvere, men vi kommer med uttalelsen i solidaritet til det ukrainske folket. Vi støtter styret i Konnerud IL i deres vedtak om avlysning, dersom russiske utøvere stiller til start.

Viken IK vil være representert med styreleder på arrangementet. Vi støtter arrangørens ønske om å markere med ukrainske flagg.