Slett en e-post

Ved å se på en server som er representativ for en helt gjennomsnittlig server og lagringskapasiteten og strømforbruket på denne, samt hvor stor en gjennomsnittlig e-post er vil vi kunne si noe om hvor store CO2-ekvivalenter som kan knyttes til lagring av e-post.

Selvsagt finnes det andre ting enn å slette e-post man kan gjøre som i større grad er effektive klima- og miljøtiltak. Men for mange av oss vil det å slette mailer og duplikatfiler og ta en opprydningen på diskene våre være et enkelt tiltak. Og hvis tilstrekkelig mange gjør det, så vil det også ha en reell effekt. Det viktigste er at vi er bevisst på hvordan vi bruker og lagrer data og at vi sammen bygger en bærekraftig morgendag, skriver Atea Norge.

Her er noen innledende premisser vi har lagt til grunn for de videre beregningene:

• Atean Norge har tatt utgangspunkt i en lokal server, altså ikke en public cloud
  • Basert på et tverrsnitt av egne ansatte har vi regnet oss frem til at gjennomsnittlig størrelse på én epost er 500 kB
  • Vi har regnet på lagringskapasitet og strømforbruk til «verdens vanligste server»*

Premisser

• Nye dieselbiler forbruk ca 0.5 l diesel/mil
  • 1 liter diesel = 2,66 kg CO2 (kilde)
  • 707 kWh = 500 kg CO2 = 707/500 = 1,414 (kilde)
  • Norge på langs: Vi runder opp til 2400 km (Nordkapp - Lindesnes: 2368 km)

Kilde: Atea Norge

Hvis alle nordmenn sletter én e-post hver, hadde vi spart utslipp tilsvarende å kjøre tur/retur Norge på langs med dieselbil 10 ganger.