Nils Einar Aas er Norges idrettsforbunds nye generalsekretær. Foto: Geir Owe Fredheim

Nils Einar Aas blir ny generalsekretær i Norges idrettsforbund

Nils Einar Aas (54) er ansatt som generalsekretær i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité.

Idrettspresident Berit Kjøll presenterte Oslo-mannen Nils Einar Aas som ny generalsekretær for norsk idrett på et internt møte onsdag 26. mai kl. 13.00.

– Vi gleder oss til å få Nils Einar Aas om bord i rollen som generalsekretær slik at vi kan styrke og sikre en god utvikling av norsk idrett fremover. Nils Einar Aas har bred bakgrunn fra idretten og solid erfaring fra næringslivet, og jeg er trygg på at idrettsstyret har gjort et godt valg, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Aas tiltrer stillingen 15. september og tar over stafettpinnen etter Karen Kvalevåg som har vært generalsekretær siden 2017.

Tidligere generalsekretær i Skøyteforbundet
Aas er oppvokst på Høybråten i Oslo og har alltid vært aktiv i idretten. Som barn ble han en ivrig skøyteløper på Jordal og Valle Hovin, og han fikk med seg to NM-titler i juniorklassen. Han rakk også å få et par års erfaring på seniorlandslaget på slutten av 80-tallet.

Fra 2010 til 2014 var han generalsekretær i Norges Skøyteforbund. Han er i dag leder i Aktiv Skøyteklubb og er i tillegg styremedlem i Oslo idrettskrets.

Aas er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI. Han har hatt lederstillinger i Pronova, Norske Skog, Veolia og Aker BioMarine. De siste fem årene har han vært daglig leder i gjenvinningsselskapet Retura Norge.

Gleder seg til nye utfordringer
Nå gleder han seg til å ta fatt på nye utfordringer i både topp- og breddeidretten.

– Idretten har betydd enormt mye for meg i oppveksten. Idrettens rolle i samfunnet er utrolig viktig, og jeg kan ikke tenke meg noe som er mer meningsfylt enn denne jobben. Jeg ser virkelig frem til å ta fatt på de oppgavene som ligger foran oss, sier Aas.

Aas har et spesielt hjerte for anleggspolitikken og vet hvor viktig gode idrettsanlegg er for å skape gode idrettsmiljøer.

– Det blir ikke aktivitet uten god infrastruktur og idrettsanlegg. Noe jeg virkelig brenner for er å gi alle lik mulighet til å delta i idretten uavhengig av sosial bakgrunn, tilhørighet og økonomi, sier Aas, som ser frem til å bli enda bedre kjent med norsk idrett.