inkludering.jpg

Inkludering i idrettslag

Inkludering i idrettslag er en tilskuddsordning hvor idrettslag i Larvik, Porsgrunn, Sandefjord og Skien kan søke om midler for å tilby aktivitet som er åpne, uforpliktende og gratis/lav kostnad for barn og unge mellom 6 - 19 år. På denne måten ønsker man å inkludere barn og ungdom i idrett, og synliggjøre hvilke muligheter som finnes.

Mål

Flere av de største byene i landet står overfor spesielle utfordringer knyttet til å rekruttere barn og ungdom til idrettslagene. Det overordnede målet med tilskuddsordningen er å inkludere nye grupper inn i lagenes ordinære aktivitetstilbud, gjennom å motvirke økonomiske og kulturelle barrierer som kan være til hinder for å delta i organisert idrettsaktivitet.

Målgruppe

Målgruppen er barn og ungdom som står overfor økonomiske og/eller kulturelle barrierer som kan være til hinder for å delta i organisert idrett. Undersøkelser viser at barn og ungdom med innvandrerbakgrunn, spesielt jenter, i mindre grad er medlemmer av idrettslag enn gjennomsnittet i befolkningen for øvrig. Dette understreker behovet for tiltak rettet spesielt mot denne målgruppen.

Tilskuddet

Tilskuddet skal benyttes til tiltak rettet mot barn (6-12 år) og ungdom (13-19 år) med innvandrerbakgrunn – med særlig vekt på jenter, og mot barn og ungdom fra familier med lav betalingsevne.

Retningslinjer for ordningen

a) Tilskudd gis til tiltak i regi av idrettslag i utsatte bydeler i Sandefjord, Larvik, Skien og Porsgrunn i 2021.

b) Tilskuddet kan anvendes til tiltak som motvirker eller reduserer økonomiske barrierer for å delta i aktiviteter i regi av idrettslag, og tiltak som er rettet mot å øke innvandreres og særlig innvandrerjenters deltakelse i idrettslag. Tiltak for å øke innvandrerforeldres deltakelse og engasjement i idrettslag er også tilskuddsberettiget.

c) Tiltakene skal innebære fysisk aktivitet for deltakerne. Tilskudd skal ikke benyttes til tiltak eller arrangementer av ren sosial karakter.

Tiltakene som det gis tilskudd til skal understøtte idrettslagenes primæraktiviteter. Det er en målsetting for den statlige idrettspolitikken å bevare og utvikle den lokale frivillighetsbaserte aktiviteten. Tilskuddet bør derfor i all hovedsak omsettes direkte i aktivitet for målgruppen og i minst mulig grad benyttes til å dekke administrasjonskostnader (lønn, honorar, koordineringsoppgaver og annen administrasjon knyttet ordningen, herunder tiltaket Aktivitetsguide).

Søknad

Søknad sendes elektronisk til: therese.husby@idrettsforbundet.no
eller per post til
Vestfold og Telemark idrettskrets, Odds plass 3, 3722 Skien

Kontaktperson: Therese Husby, mobil 419 00 128

Link til søknadsmal:
inkl i il 2021 søknadsmal for idrettslag for 2021.docx

Les mer om ordningen her.