drikke.jpg

Ta vare på medlemmene

Nå er vi i en krisesituasjon der de vanlige tilbudene til idrettslaget ikke lenger er åpne for barn og unge. Idrettsarenaer er stengt og det er stopp i organisert trening. Det betyr at barn og unge som har det tøft fra før vil få det enda vanskeligere nå. Det er derfor viktigere enn noen gang at idrettslagene følger opp barn og unge i idrettslaget.

Myndighetene, både nasjonalt og lokalt, har iverksatt tiltak for å ivareta spesielt de sårbare barna. Men det er ikke nok. En viktig del av den nasjonale dugnaden er at hver enkelt av oss gjør en innsats for de barna som trenger ekstra støtte i koronaperioden.

Så hva kan idrettslaget gjøre?

Tenke gjerne over spørsmålet: Hvilke barn har jeg i mitt nettverk som kanskje ikke har det så greit nå? Og hva kan jeg gjøre for å hjelpe?

Som trener eller leder i idrettslaget kan du vise at du bryr deg om barnet og at du er der for han eller henne. Vis at du er en de kan snakke med og som er villig til å lytte. Sørg for at du selv, eller også gjerne barnet ditt, tar kontakt med barn som kan trenge en god venn akkurat nå. Det er mulig å gjøre uten å bryte helserådene. Ring, snakk på FaceTime, legg et brev i postkassen eller send en digital klem på en annen måte.

For barn og unge som har problemer hjemme kan det gjøre en enorm forskjell at én person ser dem og bryr seg om dem. Helsemyndighetene har åpnet for at man kan møtes opp til fem personer på treningsbanen. Holder man anbefalt avstand, kan du for eksempel invitere til å delta på aktivitet på eget anlegg eller i naturen. Ved at du tilrettelegger for aktivitet i trygge omgivelser, så kommer de seg ut av hjemmet og får mulighet til å være sammen med trygge voksne. Det er selvsagt viktig at det alltid er en voksenperson til stede når barn skal drive aktivitet slik at man kan påse at retningslinjene fra helsemyndighetene følges.

Husk å ivareta smittevernsreglene

Vi understreker at det er viktig å følge de nasjonale reglene for smittevern. Det er en forutsetning for all aktivitet at generelle anbefalinger for forebygging av smitte kan overholdes. I tillegg kan det være egne retningslinjer fra de lokale helsemyndighetene i kommunen der du bor. Pass derfor på at aktiviteten også er i samsvar med kommunens regler.

Hvor kan du få hjelp?

Dersom du er bekymret for et barn, ring til alarmtelefonen for barn og unge på telefon 116 111. De er døgnåpne og kan gi deg råd om hvordan du bør håndtere situasjonen.