corona612_ntb.jpg

Koronasituasjonen - informasjon til idretten i Vestfold og Telemark

Den siste 1 ½ uken har Vestfold og Telemark idrettskrets hatt mange henvendelser fra idrettslag, idrettsråd og særidretter om utfordringer som følger av koronaviruset med nedstengning og stopp av all aktivitet i idretten. Informasjonsbehovet er stort ute i organisasjonen og vi streber etter å optimalisere informasjonsflyten fra idrettsforbundet på best mulig måte.

Informasjonsbehov

Det har vært utfordrende at informasjon og retningslinjer fra nasjonale helsemyndigheter og NIF har endret seg raskt, samtidig som det har variert fra kommune til kommune hvilke tiltak knyttet til begrensinger for smitte lokale helsemyndigheter har innført.

Idrettskretsen har forsøkt å holde idretten i Vestfold og Telemark løpende oppdatert med den nyeste informasjonen som har blitt gitt, og vi har oppfordret NIF til å presisere og klargjøre informasjon som har gått ut, slik at budskapet ikke skaper usikkerhet og mistolkes.

Vi oppfordrer dere til å holde dere oppdatert på nettsiden vår. Her finner dere svar på de fleste spørsmål som har kommet inn, og som dere kan videreformidle ut i eget organisasjonsledd og til egne medlemmer.

Organisasjonen vil i tillegg motta nyhetsbrev både fra VTIK og NIF, samtidig som organisasjonsleddene mottar informasjon fra de respektive særforbund og kretser.

Oppsummert følger ni punkter på de tema vi opplever idretten i VTIK er mest opptatt av.

1. Organisert aktivitet er forbudt

Fra og med torsdag 12. mars kl. 18.00 er all organisert idrettsaktivitet, både trening og konkurranser, forbudt. Dette gjelder foreløpig fram til og med 26. mars, men vi ber alle ta høyde for at forbudet vil bli forlenget.

Forbudet innebærer at all idrettslig aktivitet som organiseres av idrettslag i VTIK skal opphøre. Vi oppfordrer idrettslagene til å gi treningsopplegg til sine medlemmer som de kan gjennomføre på egenhånd utenfor idrettsanleggene, men ber innstendig om at alle følger opp de råd og bestemmelser som nasjonale og lokale myndigheter gir.

2. Tilgang anlegg

De fleste idrettsanlegg i Vestfold og Telemark er stengt. Vi oppfordrer alle idrettslag som eier og driver egne idrettsanlegg om å holde disse stengt. At noe er stengt betyr at de ikke skal brukes. Vi ser utfordringen med å håndtere og følge opp dette, men ber alle hjelpe til med dette som tiltak for å hindre og begrense smittefarene.

3. Styrets ansvar

Det er styret i idrettslaget som er ansvarlig for å vurdere konsekvensene av koronavirus-situasjonen og de tiltak som må iverksettes. Styret bør sørge for oversikt over idrettslagets likviditet og forpliktelser. Mange idrettslag har ulike avtaler som «bare er der». Det gjelder avtaler som påfører idrettslaget kostnader og avtaler som gir inntekter. I dagens krevende situasjon bør alle kostnader, og risikoen for avtalte inntekter, vurderes. Både medlemmer og leverandører kan slite med å overholde sine forpliktelser de kommende ukene.

Her er nyttig og relevant informasjon om håndtering av økonomiske konsekvenser

4. Dokumenter inntektstap og kostnader

Forrige uke beroliget staten at tilskudd- og støtteordninger opprettholdes og vil ikke kreves tilbakebetalt selv om arrangement, tiltak og prosjekter blir avlyst eller utsatt. Den samme informasjon har kommet muntlig fra fylkeskommunen; avtaler og annonserte søkbare tilskuddsordninger opprettholdes.

17. mars kom staten med en krisepakke på 600 millioner til idretten.

Norsk idrett og frivilligheten mottar 600 millioner i strakstiltak fra regjeringen

NIF vil snarlig komme ut med en løsning hvor registrering av inntektstap og kostnader skal meldes inn fra de respektive organisasjonsleddene. I den forbindelse er det viktig allerede nå å få orden på papirene som kan dokumentere den reelle situasjonen og behovet.

De samlede data vil være grunnlaget for en nasjonal, regional og lokal oversikt på den økonomiske situasjonen for idretten, og samtidig gi et godt grunnlag for dokumentasjon på inntektstap og kostnader når dette skal fremmes knyttet til statlige tiltakspakker og eventuelt andre ekstraordinære støtteordninger regionalt og lokalt.

Som en oppfølging av dette vil VTIK regionalt, sammen med idrettsråd lokalt, måtte kartlegge og jobbe mot fylke og kommuner for å få på plass nødvendige ekstraordinære ordninger og løsninger som kan være med på å hjelpe idrettslagene i en vanskelig tid.

Noen idrettsråd har allerede hatt dialog og rettet henvendelse til sin kommune om dette. Oppfordringen er at alle idrettsrådene i fylket gjør det samme.

5. Få oversikt over juridiske konsekvenser

Dagens situasjon innebærer også ulike konsekvenser av juridisk karakter.

Her finnes all informasjon knyttet til juridiske konsekvenser

6. Permitteringer

Permittering kan for enkelte idrettslag være nødvendig for å redusere kostnader i en tid med begrensede eller fraværende inntekter. Dette er krevende materie der permitteringsregelverket er under endring i påvente av stortingsvedtak, men det er viktig at slike saker behandles med ryddighet iht. lovverket.

Her er oppdatert informasjon og mal til bruk for idrettslag som vurderer permitteringer

7. Ivareta personvernet

Idrettslag kan få informasjon om noen er smittet med koronavirus. Dette er å anse som en helseopplysning. Også ved permitteringer og oppsigelser er det viktig at idrettslaget håndterer personvernet på korrekt måte.

Utfyllende informasjon om personvern her

8. Årsmøte innen 15. juni

Fristen for å avholde årsmøte er utsatt til 15. juni. Det er styret i idrettslaget som skal fatte vedtak om utsettelse og informere sine medlemmer om utsettelse. Det er ikke behov for å søke eller informere idrettskretsen om denne utsettelsen. Dagens valgte styre sitter fram til nytt valg er gjort ved utsatt årsmøte.

Kontingent kan styret vedta for inneværende år, og det samme gjelder for trenings-/aktivitetsavgifter.

Idrettslag kan gjennomføre årsmøtet som fjernmøte (digitalt) og NIF har informert om at det vil utarbeides en veileder for slik gjennomføring.

Her er oppdatert informasjon knyttet til årsmøter

9.  Samordnet rapportering til idrettsforbundet innen 30. april

Fristen for å rapportere medlemstall og aktivitetstall pr. 31.12.2019 gjennom «samordnet rapportering» er fortsatt 30. april. Dette kan gjøres uavhengig av om årsmøte er gjennomført eller ikke.

Innrapportering av nytt styre, kontaktinformasjon kan gjøres fortløpende gjennom hele året via KlubbAdmin (ka.nif.no).