Foto: Foto: Rugbyforbundet / Badmintonforbundet / Audun Morgestad / Skiskytterforbundet

Disse idrettene skal delta i historiens første NM-veka vinter

Historiens første NM-veka vinter arrangeres i Trondheim og Stjørdal 24.–28. mars 2021 – med konkurranser både utendørs og innendørs. 17 ulike idretter vil gjeste Trøndelag for å avholde sine norgesmesterskap.

NM-veka, som går på rundgang i Norge og arrangeres både sommer og vinter, er et fellesarrangement hvor det kåres en rekke norgesmestre i mange idrettsgrener. Norges idrettsforbund, NRK og Norsk Tipping skapte konseptet som for første gang ble arrangert i Stavanger-regionen i 2018.

– NM-veka er et fantastisk konsept som viser frem mangfoldet i norsk idrett, og vi gleder oss stort til den aller første vinterversjonen, da NM-veka vinter på Lillehammer i mars i år dessverre ble avlyst som følge av koronasituasjonen, sier idrettspresident Berit Kjøll og legger til:

– Nå håper vi at smittesituasjonen i det norske samfunnet forblir under god kontroll i tiden fremover, slik at vi får gjennomført NM-veka vinter 2021 etter oppsatt program. Det fortjener Trøndelag, og det fortjener norsk idrett!

Dette er de 17 idrettene som skal delta i vinterens NM-veka:

• Badminton
  • Curling
  • El-innebandy
  • Fridykking
  • Hundekjøring
  • Ishockey
  • Kickboksing
  • Kombinert
  • Kortbane (skøyter)
  • Langrenn
  • Radiostyrt bil
  • Roller derby
  • Skiskyting
  • Snørugby
  • Snøscooter
  • Styrkeløft
  • Sumobryting

Trøndelag skal være trivelig
NM-veka vil foregå på følgende arenaer: Granåsen, hvor blant annet Ski-VM 2025 skal arrangeres, Leangen, hvor is-idrettene skal i aksjon, og Stjørdalshallen – med tilhørende uteområder. Idrettskretsen gleder seg til å vise frem Trøndelag og alt fylket har å by på.

NM-veka vil foregå på flere ulike arenaer: Granåsen, hvor blant annet Ski-VM 2025 skal arrangeres, Leangen, Trondheim Spektrum og Stjørdal – med Stjørdalshallen, Fjellhallen og tilhørende uteområder. Idrettskretsen gleder seg til å vise frem Trøndelag og alt fylket har å by på.

– Vertskapsrollen er viktig, og vi vil at alle skal trives – enten det er som utøver, støtteapparat, presse eller gjest. Og man skal trives uansett hvor man beveger seg, sier en svært entusiastisk organisasjonssjef i Trøndelag idrettskrets, Kjell Bjarne Helland.

El-innebandy er én av idrettene som skal være i NM-veka vinter 2021. Foto: Kjetil Dalseth

– Rågode på arrangement
Som vanlig blir store deler av NM-veka sendt direkte på NRK. Kanalen ser frem til å gå i gang med en ny produksjon, videreutvikling av konseptet – og å bli kjent med nye idretter og regioner under NM-veka i Trøndelag.

– NM-veka engasjerer våre brukere på alle plattformer. De blir kjent med nye idretter og profiler, og vi utvikler produksjonen hvert år. Nå ser vi frem til å la mange mindre, men sterke småidretter skinne under NM-veka i Trondheim og Stjørdal sammen med langrenn og skiskyting, sier prosjektleder Kaj T. Pedersen i NRK Sport.

Også Norsk Tipping gleder seg til Trøndelag skal vise hele Norge historiens første vinterversjon av NM-veka.

– Trøndere er kjent for å være rågode på arrangement, og vi gleder oss til å samarbeide med særforbundene og klubbene som skal arrangere mesterskapene sine i Trondheim og Stjørdal i slutten av mars, sier Bernt Plassgård, eventansvarlig i Norsk Tipping.

NB! NM-veka vil bli arrangert i henhold til de enhver tid gjeldende smittevernreglene.