Regjeringen har opphevet koronarestriksjonene og idrettsarrangementer kan igjen ha fulle tribuner.

Åpner for fulle tribuner

Idrettsarrangementer kan ha full tribunekapasitet etter at regjeringen opphevet koronarestriksjoner.

Regjeringen fjerner kravene om bruk av munnbind og en meter avstand. Endringene gjelder fra lørdag 12. februar kl 10.00.

– Dette er den store dagen vi alle har ventet på. Endelig er de siste restriksjonene for idretten fjernet og vi kan nå ønske publikum velkommen til fulle tribuner på våre idrettsarrangementer, sier idrettspresident Berit Kjøll og fortsetter: – Jeg håper dette markerer slutten på pandemien i Norge og at vi fra nå av kan feire en full gjenåpning av både idretten og det norske samfunnet. Nå skal vi alle brette opp ermene og fortsette jobben for å nå vårt viktigste mål, nemlig å få alle våre medlemmer og frivillige som har sittet på gjerdet eller sluttet med idrett tilbake.

For idretten betyr endringene i forskriftene følgende:

• Forskriftsfestet krav om smittevernfaglig forsvarlig drift i covid-19-forskriften oppheves. Det innebærer at det ikke lenger er noen særlige krav til arrangører knyttet til størrelse på arrangement/sammenkomster eller krav til å legge til rette for avstand.
  • Krav om smittevernfaglig forsvarlig drift av treningssentre, svømmehaller, badeland, spaanlegg, hotellbasseng, bowlinghaller, fornøyelsesparker, lekeland, spillehaller o.l. også er fjernet.
  • Forskriftsfestede krav om negativ test før innreise og krav til innreiseregistering oppheves.
  • Forskriftsfestet krav om testing før avreise til og etter ankomst Svalbard vil foreløpig videreføres.

Nasjonale råd og anbefalinger – regjeringen.no