Jesper er i Narvik i forkant av helgas NM, og var med via link.

Rogaland idrettskrets innsatspokal 2021: Jesper Saltvik Pedersen

Jesper Saltvik Pedersen er årets idrettsutøver i Rogaland i 2021. Alpintstjerna fra Åkra fikk i dag stående applaus på idrettskonferansen i forbindelse med idrettskretstinget i Haugesund i helga. Jesper, som er i Narvik og gjør seg klar til helgas NM, var med oss på digitalt vis. En stolt mamma, Marit Saltvik, tok i mot pokalen på vegne av sønnen.

Her er juryens begrunnelse, som ble skrevet før årets VM/PL bragder;

Jesper Saltvik Pedersen fikk sitt internasjonale gjennombrudd med paralympics-gull i storslalåm i 2018, og han har siden vært en av verdens fremste funksjonshemmede utøvere. 22-åringen fra flate og snøfattige Åkra på Karmøy har vunnet verdenscupen i paraalpint fire sesonger på rad i sin klasse, sitteski. I sesongen 2020/21 var han på pallen i samtlige 12 verdenscuprenn, med sju seire og fem andreplasser. Den nye sesongen har han innledet med pallplass i alle rennene før jul, og han er storfavoritt til å ta gull i VM på Lillehammer og Paralympics i Beijing.

Jesper Saltvik Pedersen har også satt fokus på forskjellsbehandlingen av para-utøvere når det gjelder pengepremier, noe som har ført til konkrete endringer – blant annet i VM 2021.

Juryen, som består av representanter fra media, idrettsråd og særidretter i fylket, var enstemmige i sin innstilling. Styret i RIK vedtok juryens innstilling, og finner at Jesper Saltvik Pedersen er en særdeles verdig mottaker av innsatspokalen. Vi gratulerer, og ser frem til å følge Jesper fremover.