Vedvarende skyhøye strømpriser får negative ringvirkninger for idrettslagene i Rogaland

RIK mener: «Strømpandemien» forverrer idrettslagenes muligheter for å ta tilbake medlemmene vi mistet under koronaen

De skyhøye strømprisene påvirker idrettslagene i Rogaland knallhardt. Det medfører stor frustrasjon og unødvendig store kostnadsøkninger, både for sårbare idrettslag som eier egne anlegg, utøvere, men også indirekte for næringslivet som lever godt av norsk idrett.

Minst like alvorlig; det rapporteres allerede at strømsjokket ytterlig forverrer idrettslagenes evne til å rekruttere (tilbake) frivillige ledere – noe idretten i Rogaland er fullstendig avhengig av.

I sammenheng med dette, er det viktig å understreke at den kortsiktige nasjonale løsningen må følges opp – både nasjonalt og lokalt – da dette dessverre er varslet å bli en langvarig utfordring, med to til tre ganger så høye strømpriser i framtiden, sett i forhold til snittprisene i Rogaland de siste 10 og 20 år.

I vedlagte brev «RIK strømsjokket...» tillater vi oss på side 2 å be både representanter fra Rogalandbenken og ordførere om å merke seg noen råd i tiden som kommer.

Rogaland idrettskrets oppfordrer – og bidrar mer enn gjerne – til dialog mellom beslutningstakere og idretten slik at distribusjonen av den nasjonale strømstøtten treffer der hvor «nøden» er størst.

Vi har ingen idrettsanlegg å miste!

Vi legger også ved NIFs brev til KUD av 21. januar 2022. Her kan dere lese norsk idretts overordnede forventninger til den nasjonale støtteordningen for strømkostnader – på vegne av norsk idrett.

OPPDATERING I TILKNYTNING TIL SAKEN 17.02.22:

Vedtak fattet i Stortinget torsdag 17.02.2022:

Endringer i statsbudsjettet 2022 under Kultur- og likestillingsdepartementet (midlertidig tilskuddsordning for frivillige organisasjoner som følge av ekstraordinære strømpriser)

Prop. 58 S (2021-2022), Innst. 151 S (2021-2022)

Stortinget har vedtatt å bevilge 250 mill. kroner til en midlertidig tilskuddsordning for frivillige organisasjoner som følge av ekstraordinære strømpriser. Ordningen skal kompensere for økte strømutgifter for perioden desember 2021 til og med mars 2022.

Stortinget har dessuten vedtatt å be regjeringen løpende sikre økte bevigninger til enkeltkommuner som kan dokumentere at de ikke har fått tilstrekkelige midler til å dele ut støtte til frivillige organisasjoner i sin kommune med om lag samme dekningsgrad som stønadsordningen for private husholdninger, og komme tilbaketil Stortinget med forslag i revidert nasjonalbudsjett for 2022 dersom det blir behov for økte bevilgninger.