IL med ordinær lovnorm må vedta ny lov.

Informasjon om lovendringer fra 1. januar 2022

Det ble på Idrettstinget i 2021 vedtatt flere lovendringer. Flere gjaldt fra datoen de ble vedtatt, mens andre trådte i kraft fra og med 1. januar 2022.

Endringene gjelder kun for idrettslag med utgangspunkt i ordinær lovnorm. Det er ikke nødvendig å kalle inn til et ekstraordinært årsmøte for å vedta endringer, idrettslagets styre skal behandle loven på et styremøte, vedta ny lov og informere idrettslagets medlemmer om sitt vedtak.

Større endringer i loven skal behandles på idrettslagets første årsmøte, og vesentlige avvik fra lovnorm skal sendes idrettskretsen for godkjennelse.

Link til ny lovnorm (for idrettslag med ordinær lovnorm):

De viktigste endringene som idrettslagene må merke seg

• Kontrollutvalg - antall og varamedlemmer fastsettes i loven – hvor minstekravet er:
    • Leder
    • Minst ett medlem
  • Endret lovnorm er vesentlig forkortet, med direkte henvisninger/linker til NIFs lov.

Se alle lovendringer her: Informasjon om lovendringer 1. januar 2022 (idrettsforbundet.no)

Spørsmål vedrørende lovnormen rettes til Wenche Salte; wenche.salte@idrettsforbundet.no eller mobil 915 97 478.