SnipImage[4].jpg

Korona 2025 - dialogmøte om idrett og korona

Rogaland idrettskrets inviterte ordførere og politisk ledelse samt idrettsråd og særkretser til samtale og dialog om "Korona 2025" og mulig forbedring av smittevernprosedyrer for framtiden. Koronaen ser dessverre ut til å være kommet for å bli. Den vil ikke forsvinne, men håpet er at den kan holdes i sjakk, og på lengre sikt bekjempes av vaksine. Hvordan kan vi best bruke erfaringene vi sitter igjen med fra året som har gått? RIK foreslår at idretten i enda større grad anerkjennes som en del av løsningen.

Det offentlige ble for ett år siden kastet inn i en beredskapssituasjon Norge i nyere tid ikke har opplevd maken til. Nasjonale, regionale og kommunale myndigheter har sammen med Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og sikkert mange flere måtte kaste seg over håndteringen av en helt unik og alvorlig situasjon. Befolkningen har forsøkt å forholde seg til varierende, detaljerte reguleringer fra stat og kommune, og stilt lojalt opp.

Nå har vi alle ett års erfaring. Hvordan kan vi bruke denne lærdommen for framtiden?

RIK foreslår at en del av idrettens løsning kan være Trafikklysmodellen

Onsdag 10. mars inviterte Rogaland idrettskrets ordførere og politisk ledelse samt idrettsråd og særkretser til samtale og dialog om "Korona 2025" og mulig forbedring av smittevernprosedyrer for framtiden. På møtet fikk vi til en god samtale om utfordringer og muligheter for godt samspill mellom idretten og det offentlige, som også var målet.

Klikk her for link til fellesuttalelse fra møtet.