idrettslek5.jpg

Oppmykning av koronaregler for norsk idrett fra 7. mai

- Det er gledelig å kunne meddele at norsk idrett får en oppmykning av koronareglene fra og med 7. mai. Da vil inntil 50 mennesker kunne være i aktivitet sammen dersom de holder én meters avstand, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Reglene for hvor mange som kan trene sammen blir endret fra og med torsdag 7. mai. Inntil nå har det kun vært lov å være grupper på fem personer sammen, og et krav om at alle holder to meters avstand.

Om én uke er det derimot lov til å være 50 mennesker på trening eller et idrettsarrangement. Det nye kravet er at de må holde minst én meters avstand, men gjerne mer hvis mulig. De nye kravene gjelder både utendørs og innendørs. Samme dag, som oppmykningen trer i kraft, vil helsemyndighetene gi ytterligere informasjon hva gjelder nærkontakt mellom mennesker.

- Dette betyr i praksis at veldig mye av norsk idrett kan åpne opp igjen i trygge og kontrollerte former. Vi er svært glade for at vår konstruktive dialog med helsemyndighetene har ført frem, og at vi nå ser et lys i enden av tunnellen, sier Berit Kjøll.

Kulturdepartementet har bekreftet ovenfor NIF at idrettskonkurranser for inntil 50 personer, og med en meters avstand, kan gjennomføres fra og med 7. mai. NIF vil utarbeide oppdaterte fellesidrettslige anbefalinger så raskt som mulig på bakgrunn av oppmykningen som ble presentert på pressekonferansen fra myndighetene i går.

Fra 50 til 200
Helsemyndighetene vurderer også å øke fra 50 til 200 mennesker fra og med 15. juni. Det som blir avgjørende for om dette blir mulig er utviklingen av antall koronasmittede i Norge i tiden fremover.

- Dersom helsemyndighetene fortsatt har kontroll på smittespredningen vil det forhåpentligvis være mulig å gjennomføre for eksempel toppfotball fra og med 15. juni. Dette krever at vi alle er vårt ansvar bevisst og ikke slipper opp på våre koronavettregler, avslutter Kjøll.