Barne- og ungdomsidretten er et viktig samfunnsbidrag, også i koronatiden.

RIK mener: Barne- og ungdomsidretten er et viktig samfunnsbidrag, også i koronatiden

Barn og unge har behov for å møtes til trening og sosialisering i felleskapet som idretten representerer. Vårt håp er at den lojale oppfølgingen fra idretten siden mars, kan resultere i åpne idrettsanlegg i tiden fremover - slik at barn og unge kan møtes for skape idrettsglede i en annerledes tid.

Rogaland idrettskrets (RIK) er paraplyorganisasjonen til alle idrettslag i fylket. Idretten i fylket består av ca. 600 ordinære idrettslag, 200 bedriftsidrettslag og rundt 175 000 medlemskap.

Vi er daglig, og fortløpende, i dialog med Norges idrettsforbund, som igjen er i dialog med nasjonale myndigheter. Videre holder vi løpende dialog med idrettsrådene i den enkelte kommune, og særkretsapparatet i fylket for de særforbundene som har dette.

Klikk her for å lese brevet fra idrettspresident Berit Kjøll til alle landets ordførere som omhandler situasjonen vi nå befinner oss i.

«Troppene» i idretten har helt siden 12. mars lojalt fulgt opp nasjonale og regionale føringer i denne alvorlige situasjonen. I tillegg har den norske idrettsorganisasjonen fortløpende utviklet, og revidert, protokoller og retningslinjer i tråd med utviklingen.

Både idrettsforbundet og hvert enkelt av de 55 særforbundene som organiserer all aktivitet i idrettslagene, har omfattende protokoller som regulerer idrettens aktiviteter, tilpasset smitteøking og -nedgang.

Det rapporteres de siste dagene fortløpende om kanselleringer av kamper og arrangementer fra særforbund og andre. Budskapet om å respektere kommunegrensene vil bli fulgt opp av våre medlemmer.

Vi registrer at det ikke er idretten som trekkes fram som årsak til den økte smittespredningen, sannsynligvis av overnevnte årsaker.

Vi håper dette, sammen med nasjonale budskap om å skjerme barn og unge, kan bli lagt på vektskålen i forhold til den enkelte kommunes vurdering av å holde idrettsanleggene åpne - slik at barn og unge kan møtes for å trene og fortsatt få positive opplevelser i felleskapene som gruppene representerer.