Et knippe av de flotte ungdommene som deltar på kompetanseløftet i regi av Rogaland idrettskrets

RIK med kompetanseløft rettet mot ungdom

Rogaland idrettskrets satte i høst i gang med et nytt og spennende ungdomsprosjekt. Vi ønsker å bidra til å rekruttere- og ikke minst å beholde - flere ungdom i Rogalandsidretten. Målet er at ungdom skal være med lengst mulig som aktive, men også i roller som trenere, ledere, dommere og frivillige med ansvar for ulike oppgaver i klubben.

Sytten fremoverlente ungdommer

Vi har fått med oss hele 17 målrettede og engasjerte idrettsungdommer, fra ulike klubber og tilknyttet en rekke forskjellige idretter, til å delta på fire kurskvelder i regi av idrettskretsen. Ungdommene er i alderen 16-19 år. Mange av dem er allerede både trenere og dommere i egne klubber, samt også representert i styre i klubben og/eller særkrets/region. Det er ingen tvil om at klubbene er heldige som har disse dedikerte og kjekke ungdommene hos seg!

Ta godt vare på dem - FK Vidar, Forus og Gausel IL, Randaberg IL Fotball, IL Skjalg, Hinna Fotball, Hinna Volleyball, Vardeneset BK, Tasta Håndball, Straen Turnforening.

Kompetanse og kunnskap i bunn

Vi opplever at for å kunne bidra inn i idrettsorganisasjonen må erfarne voksne slippe de unge til. Vi ønsker med dette kompetanseløftet rettet spesielt mot ungdom, å øke kunnskapen og skape trygghet slik at det skal bli enklere å involvere seg på flere plan i idrettsorganisasjonen.

To av kurskveldene blir gjennomført på høsten, og to på våren. Hver kveld har ulik tematikk, og foregår ved en blanding av forelesning, gruppediskusjoner og erfaringsutveksling. Kort om tematikk;

Tema 1: Klubbens styrearbeid i praksis. Styremøter, årsmøte, valgkomitéarbeid, kontrollutvalg. Oppbygning av norsk idrett.

Tema 2: Planverk. Klubbutvikling og virksomhetsplan. Sportslig ledelse, klubbhåndbok, årshjul, hjemmesider og sosiale medier.

Tema 3: Frivillighet. Hvordan beholde og erverve frivillige personer inn i klubben. Dugnad. Varsling. Verdiarbeid. Inkludering og integrering.

Tema 4: Økonomi i idretten. Tilskuddsordninger. Økonomi som barriere. Andre barrierer for deltagelse? Frafall og ungdomsidrett. Idémyldring. Veien videre.

Ungdom som får ansvar - tar ansvar!

Vi håper at disse kurskveldene kan bidra til å skape trygghet og ønske om å ta ansvar for ulike roller i idretten, samt at ungdommene skal oppdage viktigheten av ung medbestemmelse og at de nå er på vei til å bli strålende representanter i framtidige (styre)verv - både i idretten og ellers.

I tillegg ønsker vi veldig gjerne å lære mer om hva som motiverer ungdom, hvordan vi når ut til dem, og hvordan vi blir best mulig støttespillere til dagens (og morgendagens) ungdom.