Bakgårdsidrett: I en bakgård i Gamle Oslo står slaget. Christiania Håndbak Klubb, Oslos eneste håndbakklubb, er samlet til kamp. Foto: Erik Berglund.

De ukjente Oslo-idrettene: Håndbak

Ikke alle driver med fotball, løping eller langrenn. Her er osloutøverne i en idrett du kanskje aldri har hørt om. Christiania Håndbak Klubb har ikke mange medlemmene. Men de kan legge hvem som helst i bordet.

Grepa karer: Martin Steinbekken, klubbens primos motor, bivåner et oppgjør mellom to av klubbens medlemmer, Ainars Cirponis (t.v.) og Hassan Shahzad. Foto: Erik BerglundI en bakgård i Gamle Oslo står to menn med albuene plantet i bordplata. Hendene er låst sammen, sener og muskler i underarmene sprenger mot huden. Etter noen sekunder er det over. Den ene hånda treffer bordet, den andre går i været i triumf.

- Lange armer, korte armer – alt funker så lenge du har styrke og teknikk til å sette motstanderen i en dårlig stilling. Og glem det med rette håndledd fra vanlig hånd bak, her handler mye om å bruke håndleddet. Martin Steinbekken i Christiania Håndbak Klubb – Oslos eneste håndbakklubb – er den som fører ordet. Han er en av de som har holdt på lengst, og dessuten den som sørger for at klubben har tak over hodet. I vinterhalvåret trener de mellom utrangerte vaskemaskiner og gamle peisovner i et uthus der Steinbekken bor. Men på fine dager som denne parkerer de bordet ute i den brosteinsbelagte bakgården.

Brytebordet er kvadratisk, ca 120 cm høyt med fire flyttbare puter og to stenger til å holde seg i. Det har påskriften heidiandersson.com sammen med et bilde av selvsamme Heidi Andersson – 11 ganger verdensmester. Dokumentarfilmen «Armbryterskan från Ensamheten» forteller historien om det svenske håndbakfenomenet.

- Jeg bestilte bordet på nett etter at jeg hadde brutt håndbak på vorspiel og tapt. Steinbekken smiler. Verken han eller noen av de andre rundt bor det er vant til at det skjer så ofte.

- Etter at jeg hadde knust alle på skolen og slått faren min, meldte jeg meg på NM, sier Degzon Lajci.

- Hvordan gikk det?

Foto: Erik Berglund.- Han vant, sier Steinbekken kjapt.

- Og forrige uke kom han hjem fra EM med en åttendeplass i sin klasse.

Mens vi prater, bytter de fem karene på å kjempe mot hver andre. Innimellom entrer de opp og ned et tau som er festet i en stige fire-fem meter over bakken. Bare ved hjelp av armene. Medlemmene i klubben kommer og går. Det er gjerne ti nye i løpet av et år, rundt halvparten av dem forsvinner ut igjen.

Nesten 80 prosent av de som begynner med håndbak skader seg det første året

- Ett av de viktigste talentene du kan ha, er talentet for ikke å bli skadet. Nesten 80 prosent av de som begynner med håndbak skader seg det første året, sier Steinbekken.

- De fleste føler seg som norgesmestre når de starter i klubben. Men det tar tid å bygge opp teknikken og finne sin egen stil. Det er ikke alltid den sterkeste som trekker det lengste strået, fortsetter han.

Styrke, utholdenhet og innstillig har likevel sitt å si.

- Vi tar ut all vår negative energi og alle konflikter på bordet. Og så er vi ferdige med det når vi går herfra, sier Hassan Shahzad.

Aware Abbasi nikker.

- Jeg har drevet med styrketrening og fotball. Nå synes jeg dette er morsomt.

Alle de fem som har møtt opp denne tirsdagen er enige om at miljøet er jordnært og godt.

Noen kjører trikk, andre kjører Tesla

- Her finner du folk i alle aldre, fra forskjellige nasjonaliteter og samfunnslag. Noen kjører trikk, andre kjører Tesla, sier Steinbekken.

Drømmen er å få 1500 medlemmer totalt på landsbasis. Da vil de 15-16 klubbene få tilskudd fra idrettsforbundet. I Norge er håndbak underlagt Norges bryteforbund, som igjen er under Norges Idrettsforbund. Men som en miniidrett sliter håndbakklubbene med dårlig økonomi. Det er lite de kan bidra med for å subsidiere de som vil delta i konkurranser.

Ainars Cirponis fra Latvia er den mest erfarne i Christiania Håndbak Klubb. Han sluttet å konkurrere internasjonalt før han flyttet til Norge for fire år siden, men kunnskapen mesterskapsbryteren sitter inne med har kommet de andre til gode.

- Da jeg var yngre, ga håndbak meg en sjanse til å reise og møte folk med samme interesse som var samlet på samme sted. Jeg er en idrettsmann som liker å drive med mye forskjellig. Men dette er min store hobby, min hjerteting, sier Cirponis.

I håndbak for herrer konkurreres det i tre aldersklasser, og innenfor senior seks forskjellige vektklasser. Damene har en litt løsere inndeling. Uansett er en håndbakkonkurranse som oftest over i løpet av 1-2 sekunder.

- Men det kan godt ta et minutt eller mer for dommeren å sette opp grepet. Blant annet skal skuldrene være parallelle og tommelknokene til begge bryterne synes.

- Hvor mye betyr det å ha et psykologisk overtak?

- Det er i hvert fall viktig at man klarer å over bevise seg selv om at man skal vinne, smiler Steinbekken.

Over the top: Det er ikke den sterkeste som vinner. Taktikk og teknikk er viktig. Foto: Erik Berglund.