Fem representanter fra Osloidrettens ungdomsnettverk klare for sommeren. Foto: Sigrid Nestgaard Rød

Idrettssommer 2021

Idrettssommeren 2021 er i gang!

Vanligvis er sommeren en rolig tid for idretten. Sommeren 2020 ble alt annet enn en stille. Idretten hadde vært stengt ned siden mars, og da sommeren nærmet seg og smittesituasjonen bedret seg, startet planleggingen av det som er blitt omtalt som tidenes idrettssommer. Idrettslagene i Oslo leverte et stort mangfold av idrettsaktiviteter på kort varsel.

Målet for 2021 er å igjen kunne tilby spennende sommer- og idrettsopplevelser. Med lav terskel for deltakelse gir idrettslagene barn og unge muligheter til å prøve nye spennende aktiviteter. Oslo kommune stiller igjen med økonomisk støtte som Oslo Idrettskrets videre fordeler til idrettslagene. Det er blitt tildelt støtte til hele 76 idrettslag og det er planlagt aktiviteter for hele 30.000 barn og unge!

Sjekk kalenderen på osloidrett.no/

Få med deg øyeblikkene‍

Flere fra Oslo Idrettskrets sitt ungdomsnettverk, både nye og gamle, har fått muligheten til å være med å dokumentere all den fantastiske aktiviteten. Sommeren i fjor var en stor suksess og vi fra ungdomsnettverket gleder oss til ny idrettssommer med masse deilig idrettsglede. Ungdommen du vil se fra vårt nettverk i sommer er Ehtsham Nawaz (18), Mia Malmer (24), Aswad Iqbal (19), Caroline Saastad (20) og Jamil Dost (18).

Vi har store planer for @osloidrettskrets og osloidrett.no. Hver fredag kan dere lese om ukens øyeblikk, der vi deler spennende historier fra uken som har gått. Kanskje finner du en artikkel som handler om akkurat din favorittidrett? Noe av det vi gleder oss skikkelig til er å dele sommerens hjertesaker på nettsiden. Gjennom sommeren vil det komme spennende artikler som får et ekstra løft og fokus denne sommeren.

Sommerens hjertesaker

Her er noen av sommerens hjertesaker:

Oslo idrettskrets tar svømmeopplæring på alvor

Svømmeopplæring er en av sommerens viktigste prioriteringer, med fokus på et godt opplæringstilbud. Som et resultat av tett dialog mellom idrettskretsen og svømmekretsen får 4700 barn muligheten til gratis svømmeopplæring i sommer. De første 3700 plassene ble borte på under 24 timer. Bydelene i Oslo har også fått mulighet til å holde av plasser lokalt.

- Bydelene har fått mulighet til å være med på dette prosjektet og hele 12 av 15 bydeler har kastet seg på muligheten, forteller Tone Holm Dagsvold, avdelingsleder for kompetanse, klubbutvikling og inkludering i Oslo idrettskrets.

Romsås bad, fra gratis svømmeopplæring 2020
Foto: Ungdomsnettverket

Paraidrett

Det siste året har vært tøft for mange og ekstra stille har det vært i paraidretten. Paraidrett omfavner både fysiske funksjonsnedsettelser og utviklingshemninger. Idretten er en av de viktigste sosiale møtepunktene. Paraidretten er preget av et stort aldersspenn mellom utøverne. Plutselig har ikke grupper som vanligvis trener sammen hatt muligheten til det, ettersom mange har vært i den aldersgruppen som ikke har fått trene det siste året.

Derfor er “venner i aktivitet” hos Sagene denne sommeren ekstra stas! Stjernesommer for barn med spesielle behov er et tilbud i alderen 5-15 år. De har tilbud mandag til fredag mellom 12:00-15:00 fire uker i sommer. Vi gleder oss veldig til å besøke denne gjengen i sommer.

Sommerjobb til ungdom

- Som en del av sommerprosjektet tilbys ca. 3000 ungdom sommerjobb i idrettslagene. De unge aktivitetslederne vil være viktige ressurser for idrettslagene, sier Sigrid Nestgaard Rød, rådgiver ungdomsidrett Oslo idrettskrets.

Ungdom i arbeid vil også være en av nettverkets hjertesaker denne sommeren, og en av mange positive sider ved midlene som Oslo Idrettskrets fordeler i år. I sommer vil ungdom tre inn i viktige roller hvor det å opptre som sunne rollemodeller vil være sentralt. Dessuten vil arbeid i idretten gi viktig erfaring og videreutvikling kommunikasjonsferdigheter og egne styrker.

Det å tilbringe flere sommeruker i finværet med masse idrettsaktivitet er heller ikke til å kimse av...

Instruktører fra Camp Oppsal, 2020
Foto: Ungdomsnettverket

Fotokonkurranse

Det blir arrangert foto- og videokonkurranse med nytt tema hver uke. Hver ukes vinnerbilde vil bli premiert med 1000,- til idrettslaget og sommerens beste bidrag får 5000,- til sitt idrettslag. For å delta i konkurransen må du poste en video eller et bilde på Instagram eller Facebook og tagge @osloidrettskrets og #idrettssommer. Ukestemaene er som følger;

• Uke 25: Idrettsglede
  • Uke 26: Fair Play
  • Uke 27: #STOPP
  • Uke 28: Rollemodell
  • Uke 29: Koronavett
  • Uke 30: Ungdom i sommerjobb
  • Uke 31: Lagånd
  • Uke 32: #tilbaketilidretten

Alt av sommerens aktiviteter vil også bli hyppig delt i våre kanaler på sosiale medier. På både Oslo Idrettskrets sin instagrambruker @osloidrettskrets og ungdomsnettverket sin instagrambruker @ungdomsnettverket.oik vil du se idrettsøyeblikk fra hele idrettssommeren 2021!

Vi gleder oss til å møte dere i sommer!

Sjekk kalenderen på osloidrett.no/