Mats Zuccarello delte sine erfaringer fra barneidrett frem mot toppidretten. Foto: Sofie Torlei Olsen

Zuccarello: - La barna bestemme selv!

Norges beste ishockeyspiller, Mats Zuccarello, mener barna selv må få bestemme hvilken idrett, eller hvor mange idretter de vil delta i, og hvor mye de vil trene.- Å få drive med flest mulig idretter, så lenge som mulig, og ikke spesialisere for tidlig har vært det viktigste for meg, sier Dallas Star-proffen Mats Zuccarello til idrettsforbundet.

Zuccarello var trekkplaster da Norges idrettsforbund inviterte til fagforumet «Barnas premisser og hvordan best ivareta barneidretten». Den 31 år gamle NHL-proffen delte sine erfaringer til over 60 fagansatte for barne- og ungdomsidrett fra henholdsvis særforbund og idrettskretser. Målet med samlingen er å bli enda bedre organisasjon, ivareta aktivitetsutviklingen og idrettens verdiarbeid.

Zuccarello Aasen viste stort engasjement da han fikk spørsmål om hvor viktig allsidighet, uorganisert trening, å ha det gøy, og å være sosial har vært for ham.

-Den uorganiserte treningen betydde mest for meg og mine kompiser. Som barn spilte jeg hockey, fotball, håndball og innebandy. Man lærer alltid noe unikt fra andre idretter som du kan ta med deg videre, og det å holde på med mest mulig aktivitet var viktigst for meg. Idretten bidrar til en sosial hverdag selv om man ikke blir toppidrettsutøver, sier Zuccarello.

På barnas premisser

Mads Andreassen, fagansvarlig idrettsfag i NIF, sier at det er barnas mulighet til å velge som skal stå i fokus.
- Barna skal få lov til, dersom de har lyst, å drive med flere idretter, sier Andreassen.

På Idrettstinget i mai ble det vedtatt at «Barn har rett til å delta i trenings- og konkurranseaktiviteter som er tilpasset deres alder, fysiske utvikling og modningsnivå. Idrettslagene og gruppene skal samarbeide for å gi barna et koordinert og allsidig idrettstilbud i deres eget nærmiljø».

Zuccarellos syn passer godt med Idrettstingets vedtak.
- Etter hvert som vi begynte å spesialisere, hadde vi alltid fokus på andre aktiviteter i tillegg. Selv om toppidrettstilværelsen krevde mye trening, var det å gå på rulleskøyter på ettermiddagen, eller å treffes på løkka fremdeles veldig viktig. Det var det som var gøy, sier Zuccarello.

Mål om økt deltakelse uansett ambisjonsnivå

Norges Friidrettsforbund har utviklet en håndbok som heter friidrett for barn og ungdom. Håndboken fungerer som en veileder for alle som er involvert i friidrett for barn og ungdom.

- Målet vårt er økt deltakelse uansett ambisjonsnivå. Vi ønsker å ha et aktivitetstilbud tilpasset ønskene fra barn og unge. Friidrett for barn skal være preget av lek, allsidighet, variasjon og trening. Ved hjelp av håndboken skal det være enklere å sikre at barneidretten blir organisert i tråd med barneidrettsbestemmelsene, sier Linn Baarlid i Friidrettsforbundet.

Ett av leddene for å sikre at barneidretten drives på de premissene som norsk idrett har bestemt, er å utnevne en barneidrettsansvarlig. Dette er et krav for alle idrettslag som organiserer idrett for barn.

-Målet med å oppnevne en barneidrettsansvarlig er å ivareta barneidretten, barneidrettsbestemmelsene og rettigheter på en bedre måte. Vi ser et økende behov for å gjøre foreldre og frivillige kjent med bestemmelsene for å blant annet hindre tidlig spesialisering og ambisiøse foreldre, sier Elin Horn, rådgiver breddeidrett i NIF.