Veileder på seminaret Kathrine Strand Hammond - Foto: Christian Didriksen

Strategi i fokus

Denne uken har Nordland idrettskrets og NFF Nordland gjennomført et Strategiseminar på Mo i Rana onsdag og Bodø torsdag. Totalt har det vært over 60 deltakere til sammen fra 28 klubber som brukt en hel ettermiddag og kveld til påfyll av kompetanse og nettverksbygging.

Nordland har et langstrakt fylke, så selv om vi arrangerte samme seminar på hver sin side av Saltfjellet så er det fortsatt mange av deltakernes om hadde lang reisevei og vi må bare trekke gjengen fra Brønnøysund og Steigenn som deltok litt ekstra frem, som da hadde ca. 4 timer kjøretur, HVER vei!

Seminaret startet med en god runde på klubbens lov, hvorfor denne er så viktig og det ble også utdelt hjemmelekse til deltakerne om å sjekke at klubbens lov er oppdatert. Videre gikk vi løs på å diskutere Virksomhetsplan/Strategi i klubb og hva de skal brukes til og hvordan kan vi bruke den på best mulig måte.

Vi fikk en presentasjon av en modell på klubbutvikling som er utviklet av tidligere Akershus idrettskrets, nå Viken  idrettskrets, KKS-hjulet som står for Kultur - Kompetanse - Struktur. Her gikk vi i dybden på hvert av kakestykkene i hjulet og diskuterte i grupper og i plenum.

Verdier og styrker er helt sentralt når vi prater om klubbutvikling, men det er også viktig å kartlegge sine egne og strets verdier, så deltakerne fikk også en fin øvelse hvor man kartla sine egne verdier/styrker og hvordan de endres ved overforbruk eller påvirkning og hvordan man kan videreutvikle styrken sin.

Mangolf er viktig i et styre, administrasjon, trenerteam etc. og en slik øvelse som dette kan være en fin måte å kartlegge eventuelle hull eller forbedringspotensiale man har.

Seminaret var lagt opp med mye gruppearbeid hvor man fikk erfaringsutveksling og nettverksbygging, men også oppgaver hvor man fikk diskutert internt i egen klubbb for de som deltok med flere. Stor skryt til deltakerne her som virkelig bydde på seg selv og bidro med masse erfaringsutveksling og diskusjoner. Det hele ble ledet av en strålende Kathrine Hammond som med sin store kunnskap om temaet og et herlig engasjement fikk 4 timer til å fly av gårde.

Forhåpentligvis har deltakerne som var med her fått god hjelp til tanker for sin klubbs strategiske valg og retning. Samtlige som deltok fikk opp til flere "hjemmelekser" de kunne ta med seg tilbake til sin klubb og både Nordland idrettskrets og NFF Nordland er klare til å bistå klubbene som måtte ønske det.

Vi takker for to strålende dager sammen med deltakere og Kathrine og ønsker alle lykke til videre i 2020. Vi sier som Kathrine, "vi tror 2020 kommer til å bli det beste idrettsåret EVER!".